CLIL - from theory to practice: challenges and perspectives. An interview with Dr Marina MATTHEOUDAKIS

 

The introduction of CLIL at all educational levels has been recorded as one of the priorities of various Educational systems in Europe, in acknowledgement of its considerable beneficial aspects. In Greece, CLIL has been making its way as an educational challenge in primary and secondary education, in the past 5-7 years. Marina Matthaioudakis, who is an associate Professor of Applied Linguistics at the Aristotle University, has been one of the people who took the initiative to introduce CLIL in the Greek Educational system and she has also been the CLIL coordinator at 3rd experimental primary school in Thessaloniki. In the interview that follows, she provides readers with her insights into the challenges and benefits of implementing the CLIL approach at a global level (abroad), and she talks about her personal experience with CLIL implementation in Greek educational context. She touches upon issues related to CLIL resources, materials and CLIL assessment. Concerning CLIL teachers, she highlights that the main problems they seem to encounter is the lack of CLIL teaching material and the absence of training. Finally, she expresses her belief that there is a significant future for CLIL development in Greek Educational system, however she suggests support from the part of the educational authorities to all those teachers who are willing to experiment innovations. The interview was conducted by Eleni Griva and Angeliki Deligianni, RPLTL Guest Editors, in February 2016.
–
Η εισαγωγή της μεθόδου CLIL σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης αποτελεί μία από τις προτεραιότητες διαφόρων εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη, εξαιτίας των ιδιαίτερα ενθαρρυντικών αποτελεσμάτων. Στην Ελλάδα, η μέθοδος CLIL κάνει την εμφάνισή της ως εκπαιδευτική πρόκληση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα τελευταία 5-7 χρόνια. Η Μαρίνα Ματθαιουδάκη, η οποία είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, υπήρξε από τους πρώτους ερευνητές που πήραν την πρωτοβουλία εισαγωγής της μεθόδου CLIL στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, και είναι η συντονίστρια των προγραμμάτων CLIL στο 3ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο στη Θεσσαλονίκη. Στη συνέντευξη που ακολουθεί, η Μαρίνα Ματθαιουδάκη παρέχει στους αναγνώστες πληροφορίες για τις προκλήσεις και τα οφέλη από την εφαρμογή της CLIL σε παγκόσμιο επίπεδο (στο εξωτερικό), και παρουσιάζει την προσωπική της εμπειρία από την εφαρμογή της μεθόδου CLIL στο Ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο. Θίγει θέματα που σχετίζονται με το εκπαιδευτικό υλικό για εφαρμογές με την μέθοδο CLIL και την αξιολόγηση σε ένα τέτοιο πλαίσιο. Όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, τονίζει ότι τα κύρια προβλήματα που ανακύπτουν είναι η έλλειψη διδακτικού υλικού και η έλλειψη κατάρτισης. Τέλος, εκφράζει την πεποίθησή της ότι υπάρχει σημαντικό μέλλον για την ανάπτυξη της μεθόδου CLIL στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, ωστόσο, προτείνει την υποστήριξη, από την πλευρά των αρχών, όλων εκείνων των εκπαιδευτικών οι οποίοι είναι πρόθυμοι να πειραματιστούν σε καινοτομίες. Η συνέντευξη δόθηκε στην Ελένη Γρίβα και Αγγελική Δεληγιάννη, RPLTL Guest Editors, τον Φεβρουάριο του 2016.