“Let me introduce you to Crete”: a CLIL project in the English as a foreign language classroom
[«Ας γνωρίσουμε την Κρήτη»: Ένα πρόγραμμα με τη μέθοδο CLIL στην Αγγλική ως ξένη γλώσσα]
Eleni KOROSIDOU and Angeliki DELIGIANNI

 

This paper presents the design and the implementation results of a CLILproject in the context of Greek primary education. CLIL approach has been practiced across Europe for the last two decades, with proven positive effects on the language skills of foreign language learners (Korosidou & Griva, 2013; Lasagabaster, 2008). The present project was piloted in a 6th grade classroom of 18 students in Rethymno, Crete. The topic of the project was “Let me introduce you to Crete”. The present project was introduced to serve the aim of developing students’ EFL (English as a Foreign Language) receptive and productive skills (reading, listening, speaking, writing) through a project focusing on Cretan history and culture. The thematic areas consisting the core of the project were the following: 1) Geographical features of the Cretan districts, 2) History and culture in Crete, 3) Traditional Cretan products and diet, 4) Cretan music and dance tradition and 5) Tourism in Crete. Language learning was integrated with the specific subject matters of Geography, History and culture and Art. For the evaluation of the project, the following basic tools were used: a) journals kept by the teacher and b) interviews with the students. The findings of project evaluation indicated students’ improvement regarding both their receptive and productive skills in the target language, and the development of children’s cultural awareness and their sensitivity and respect towards local history.

 

Η παρούσα εργασία παρουσιάζει το σχεδιασμό και τα αποτελέσματα μιας πιλοτικής εφαρμογής ενός διαθεματικού project με θέμα «Επιτρέψετε μου να σας ξεναγήσω στην Κρήτη» με τη μέθοδο Ολοκληρωμένης Εκμάθησης Περιεχομένου και Γλώσσας (CLIL) στην τάξη εκμάθησης της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Στη συγκεκριμένη διδακτική πρόταση 18 μαθητές της Στ’ τάξης Δημοτικού Σχολείου του Ρεθύμνου συμμετείχαν σε ποικίλες δραστηριότητες μέσα σε ένα πολυτροπικό και πολυαισθητηριακό περιβάλλον μάθησης, με τη χρήση οπτικών κειμένων, ποστερ, βίντεο και ψηφιακών χαρτών. Ο στόχος της παρέμβασης ήταν διττός: α) να ενισχυθούν οι παραγωγικές δεξιότητες των μαθητών στη Γ2 μέσα από ένα project που εστιάζει στην Κρητική ιστορία, καθώς και β) να αποτιμηθεί η επίδραση της παρέμβασης αναφορικά με τις επιδόσεις των μαθητών στη Γ2. Τα αποτελέσματα της παρέμβασης κατέδειξαν ότι η επίδραση του project ήταν ιδιαίτερα θετική, με σημαντικές βελτιώσεις στις παραγωγικές δεξιότητες των μαθητών στη γλώσσα στόχο. Παράλληλα, παρατηρήθηκε ότι βελτιώθηκαν σημαντικά οι γνώσεις των παιδιών σε ζητήματα τοπικής ιστορίας και πολιτισμού.

 

Keywords: CLIL approach, foreign language learning, young learners, cross curricular project.