Can teaching of forces enforce language learning?
[Μπορεί η διδασκαλία των δυνάμεων να βελτιώσει την εκμάθηση μιας γλώσσας;]
Ifigenia KOFOU and Kostas PHILIPPIDES

 

Aligned with the decisions taken by the Council of Europe and the international trends in language learning and teaching, the European educational systems are making great efforts to improve students’ command of foreign languages. Following this trend, the Greek educational system has implemented numerous reforms in order to incorporate multilingualism, skill development and multi-literacies into the foreign languages Curriculum. At the cutting edge of education and reform in Greece, Experimental Schools test teaching methods and material, and implement experimental and innovative practices, such as CLIL (Content and Language Integrated Learning), which attempts to develop interdisciplinarity, teachers’ collaboration, and students’ linguistic competence and learning strategies. This paper presents a CLIL practice which took place at the 2nd Experimental Senior High School of Thessaloniki in the school year 2014-2015 by teaching part of the syllabus of Physics in English, i.e., the chapters on forces and Newton’s laws, in one of the two 1st year classes. The formative and summative assessment used in both the experimental and control groups proved that the foreign language did not affect the comprehension of the subject content, while a self-assessment questionnaire proved that most students of the experimental group developed all language skills.

 

Εναρμονισμένα με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης και τις διεθνείς τάσεις στην εκμάθηση και διδασκαλία της ξένης γλώσσας, τα Ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα επιχειρούν να βελτιώσουν τη γνώση της ξένης γλώσσας και να ενσωματώσουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών και τους πολυγραμματισμούς στο Αναλυτικό Πρόγραμμα των ξένων γλωσσών. Στην αιχμή του δόρατος της εκπαίδευσης και της μεταρρύθμισης, τα Πειραματικά Σχολεία εφαρμόζουν πειραματικές και καινοτόμους πρακτικές, όπως η Ολοκληρωμένη Εκμάθηση Γλώσσας και Περιεχομένου (CLIL), η οποία επιχειρεί να αναπτύξει τη διαθεματικότητα, τη συνεργασία των εκπαιδευτικών, τη γλωσσική ικανότητα και τις στρατηγικές μάθησης. Η παρούσα εργασία μελετά την εφαρμογή του CLIL στο 2ο Πειραματικό Λύκειο Θεσσαλονίκης το σχολικό έτος 2014-2015 στη διδασκαλία της Φυσικής της Α΄ Λυκείου. Η διαγνωστική και τελική αξιολόγηση στην πειραματική ομάδα και στην ομάδα ελέγχου κατέδειξε ότι η ξένη γλώσσα δεν επηρέασε αρνητικά την εκμάθηση του περιεχομένου, ενώ οι απαντήσεις στα ερωτηματολόγια ανέδειξαν την ανάπτυξη όλων των γλωσσικών δεξιοτήτων.

 

Keywords: CLIL, language skills, content, physics, communication, assessment.