Adopting the ESP approach to Senior High School: Generating students’ motivation through the development of writing skills
[Η χρήση της διδασκαλίας της αγγλικής για ειδικούς σκοπούς στο Λύκειο: δημιουργώντας κίνητρα στους μαθητές μέσω της ανάπτυξης του γραπτού λόγου]
Athina KIOSE

 

The present paper aims at illuminating the implications of adopting the English for Specific Purposes (ESP) approach to a class of 3rd-grade pre-adult learners who are learning English within the context of a Greek senior high school. The research’s main purpose is to generate the particular learners’ motivation; hence, the English course is linked with the Written Expression subject so that learners could upgrade their Greek writing skills for the forthcoming pan-Hellenic exams. Strictly speaking, the study proposes two English for General Academic Purposes (EGAP) lessons which adopt the genre-based approach to writing and aim at catering to learners’ short-term needs. The research includes a combination of qualitative and quantitative data obtained from focus group interviews, classroom recordings and an evaluation questionnaire. According to the research findings, the majority of the students welcomed the idea and found the materials interesting and relevant to the target situation. Secondly, the materials managed to satisfy a great number of their needs and lacks in writing. Finally, adopting the genre-based approach to teaching writing proved more than effective as it achieved in raising learners’ genre awareness by rendering them able to apply and distinguish pertinent features to each text type.

Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να διερευνήσει τις συνέπειες από την χρήση της Διδασκαλίας της Αγγλικής Γλώσσας για Ειδικούς Σκοπούς (ESP) στους μαθητές της 3ης τάξης ενός ελληνικού δημοσίου Ενιαίου Λυκείου. Ο κύριος σκοπός της έρευνας είναι να δημιουργήσει κίνητρα στους συγκεκριμένους μαθητές, επομένως, το μάθημα των αγγλικών συνδέεται με το μάθημα της έκφρασης-έκθεσης ούτως ώστε οι μαθητές να μπορέσουν να αναβαθμίσουν τις γραπτές δεξιότητες τους στα ελληνικά για τις επερχόμενες πανελλαδικές εξετάσεις. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα προτείνει δυο μαθήματα γραπτής έκφρασης γενικού ακαδημαϊκού σκοπού (EGAP) τα οποία υιοθετούν την διδασκαλία κειμενικών ειδών και αποβλέπουν στην κάλυψη των βραχυπρόθεσμων αναγκών των μαθητών. Η έρευνα περιλαμβάνει ένα συνδυασμό από ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα τα οποία αποκτήθηκαν από την ομαδικά εστιασμένη συνέντευξη, τις ηχογραφήσεις της διδασκαλίας στη τάξη και το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης. Σύμφωνα με τα ερευνητικά αποτελέσματα, η πλειοψηφία των μαθητών επικρότησαν την ιδέα και θεώρησαν ότι το υλικό ήταν ενδιαφέρον και ανταποκρινόταν στον επιδιωκόμενο στόχο. Δεύτερον, το υλικό κατάφερε να ικανοποιήσει ένα μεγάλο μέρος των αναγκών και των ελλείψεων τους στην γραπτή έκφραση. Τέλος, η υιοθέτηση της διδασκαλίας κειμενικών ειδών αποδείχθηκε κάτι παραπάνω από αποτελεσματική διότι κατόρθωσε να αυξήσει την επίγνωση των μαθητών ως προς τα διάφορα είδη κειμένου καθιστώντας τους με αυτόν τον τρόπο ικανούς να εφαρμόζουν και να διακρίνουν τα συναφή χαρακτηριστικά του κάθε είδους.

 

Keywords: ESP, writing, genre, Genre-based Approach, motivation, pre-Adults, EAP, EGAP, Pan-Hellenic Exams, Written Expression Subject