Greek EFL teachers’ engagement with and in research and their perceptions of research
[Η ενασχόληση των Ελλήνων καθηγητών Αγγλικής γλώσσας με / στην έρευνα και οι αντιλήψεις τους σχετικά με αυτήν]
Zoe KANTARIDOU and Glykeria KALTSIOU

 

A growing number of studies have focused on the relationship between conducting research and teaching from different perspectives. This study is based on the premise that lately, a drive to engage teachers more fully both in and with educational research has been a prominent feature of educational policy in several international contexts. An understanding of these issues is central to the development of informed policies for promoting teacher research engagement, but relevant systematic evidence is lacking in the field of English as a Foreign Language (EFL). Using Borg’s (2009) questionnaire as a tool for investigation, the objective of this paper is to examine the conceptions of research held by 111 Greek EFL teachers and their involvement in and with research activities and attitudes. Quantitative data with the aid of an online questionnaire were collected, and later analyzed and interpreted. Evidence suggests that Greek EFL teachers, though positive in their feelings and ideas about research, are not inclined to be actively involved in research projects. The major reasons cited for this were a perceived lack of time and knowledge of research methods. Implications for educational policy are also discussed.

Η ενασχόληση με των καθηγητών Αγγλικής με την ερευνητική διαδικασία στην διδασκαλία των Αγγλικών αρχίζει σταδιακά να κερδίζει έδαφος, τόσο σαν αντικείμενο μελέτης, όσο και σαν κομμάτι της εργασίας των εκπαιδευτικών. Σε διάφορα διεθνή εκπαιδευτικά κέντρα τελευταία, γίνεται μία συντονισμένη προσπάθεια οι εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν και να λάβουν ενεργό ρόλο στη διεξαγωγή ερευνών, με απώτερο στόχο την βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας εν συνόλω. Έχοντας ως εφαλτήριο την έρευνα που πραγματοποίησε ο Simon Borg το 2009, η οποία εξέταζε κατά πόσο καθηγητές της Αγγλικής ως Ξένη Γλώσσα παγκοσμίως ασχολούνται ή γνωρίζουν σχετικά με την ερευνητική διαδικασία και για να καλυφτεί το κενό που υπάρχει στην Ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα σχετικά με την έρευνα, η παρούσα έρευνα χρησιμοποιεί το ερωτηματολόγιό του ως εργαλείο έρευνας. Η έρευνα αυτή αφορά τις πεποιθήσεις των Ελλήνων καθηγητών της Αγγλικής ως δεύτερης / ξένης γλώσσας σχετικά με την ερευνητική διαδικασία. Στη διεξαγωγή της συγκεκριμένης ποσοτικής έρευνας συμμετείχαν 111 Έλληνες καθηγητές Αγγλικών, οι οποίοι απάντησαν στο ερωτηματολόγιο ηλεκτρονικά. Τα ευρήματα είναι πραγματικά ενδιαφέροντα, καθώς, παρά το γεγονός ότι οι καθηγητές είναι ευνοϊκά διακείμενοι προς την ερευνητική διαδικασία, ανασταλτικοί παράγοντες όπως η έλλειψη χρόνου και αυτοπεποίθησης στην ερευνητική διαδικασία τους αποτρέπουν.

 

Keywords: teacher-research, engagement with/in research, EFL teacher, scenarios, conceptions of research, action research