Investigating Portfolio Assessment with Learners of the 3rd Grade in a Greek State Primary School
[Διερεύνηση του Φακέλου Αξιολόγησης με Μαθητές Τρίτης Δημοτικού σε ένα Ελληνικό Δημόσιο Σχολείο]
Sophia KOUZOULI

 

Abstract

Assessment is a field increasingly explored in relation to the parameters it involves. The special characteristics of the learners and the interactive relationship between instruction and assessment lead to the use not only of traditional assessment techniques but also of alternative methods such as the portfolio. This study intends to investigate the implementation of a process portfolio in a Greek state primary school with a class of third graders aged between 8-9, concentrating on integration of skills. The findings show that this technique is appropriate for young learners and that it meets specific pedagogical and assessment criteria. It also exerts positive impact on metacognitive awareness, learner autonomy and positive attitude towards learning. Finally, the findings give insight to emerging problems and issues requiring further research.

 

Περίληψη

Η αξιολόγηση των μαθητών αποτελεί ένα τομέα που όλο και περισσότερο ερευνάται σε σχέση με τις εμπλεκόμενες παραμέτρους. Τα ειδικά χαρακτηριστικά των μαθητών και η διαδραστική σχέση διδασκαλίας και αξιολόγησης συντελούν στην εφαρμογή εναλλακτικών τρόπων - σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους- αξιολόγησης, όπως του φακέλου αξιολόγησης. Αυτή η έρευνα στοχεύει στη διερεύνηση μιας μορφής φακέλου αξιολόγησης, του Φακέλου Διαδικασίας, σε ένα Ελληνικό δημόσιο σχολείο, σε μια τάξη με παιδιά τρίτης δημοτικού, 8-9 ετών, εστιάζοντας στη διαπλοκή δεξιοτήτων. Από τα ευρήματα καταδεικνύεται ότι είναι κατάλληλη μέθοδος για τη συγκεκριμένη ηλικία των μαθητών, ότι ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένα κριτήρια και ότι έχει θετικό αντίκτυπο στη μεταγνωστική τους δεξιότητα, στη μαθησιακή τους αυτονομία και στη διαμόρφωση θετικής προδιάθεσης προς τη μάθηση. Τα συμπεράσματα καταλήγουν στη διαπίστωση προβλημάτων και θέτουν προοπτικές για τη συνέχιση της έρευνας.

 

Key words: young learners’ characteristics, language acquisition, alternative assessment, metacognitive awareness, portfolio assessment

 

Click here to access the full paper