Delving into young learners’ attitudes and motivation to learn English: comparing the Armenian and the Greek classroom
[Εξετάζοντας τη στάση των μικρών μαθητών και τα κίνητρα εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας: συγκρίνοντας τάξεις στην Αρμενία και την Ελλάδα]
Areti-Maria SOUGARI & Iren HOVHANNISYAN

 

Abstract

This paper reports on the findings of a quantitative study conducted among the learners of the sixth grade in the Greek and the Armenian primary educational contexts. This comparative study aimed to unravel the young learners’ attitude and motivation to learn English in two different foreign language contexts in order to construe the impact that the socio-educational context plays in their quest for learning English. The data gathering procedure was carried out with the help of a questionnaire that delved into the learners’ attitudes and motivation to learn English in general and to establish whether the learners still feel adherent to native speaker norms or whether they show awareness and openness to English as an international language, in particular. The results reflect learners’ highly diverse motivational orientation in the educational contexts of the two countries. On the one hand, Greek learners, in general, have more positive attitudes and a higher level of motivation, but, at the same time, exhibit more instrumental orientation, while, on the other hand, Armenian learners’ attitudes are less positive, but, at the same time, these learners show a higher disposition to learn English for international communication and opportunities for knowledge growth, experience and job pursuit worldwide.

 

Περίληψη

Στο άρθρο αυτό καταγράφονται τα ευρήματα μιας έρευνας με ποσοτικά κριτήρια που έγινε σε μαθητές της έκτης τάξης σε δημοτικό σχολείο της Ελλάδας και της Αρμενίας, στο συγκεκριμένο μαθησιακό περιβάλλον κάθε χώρας. Η συγκριτική αυτή έρευνα στόχευε στο να αποκαλύψει τη στάση και τα κίνητρα των μικρών μαθητών στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας σε περιβάλλον εκμάθησης διαφορετικό στις δύο χώρες, ώστε να ερμηνευθεί η επίπτωση του κοινωνικο-εκπαιδευτικού περιβάλλοντος στην προσπάθεια εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας. Η διαδικασία συλλογής των δεδομένων υλοποιήθηκε με τη μέθοδο της έρευνας ερωτηματολογίου, με τη βοήθεια της οποίας εξετάσθηκαν η στάση και τα κίνητρα για την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας. Διερευνήθηκε επίσης κατά πόσον οι μαθητές προσχωρούν σε νόρμες μητρικής γλώσσας ή θεωρούν συνειδητά και ανοιχτά ότι η αγγλική αποτελεί διεθνή γλώσσα. Τα αποτελέσματα αντανακλούν πολύ διαφοροποιημένα κίνητρα και προσανατολισμούς στον αρμενικό και ελληνικό μαθησιακό περιβάλλον. Οι Έλληνες μαθητές επιδεικνύουν γενικά πιο θετική στάση και υψηλότερο επίπεδο κινήτρων, ενώ την ίδια στιγμή εκδηλώνουν περισσότερα κίνητρα επίτευξης στόχων. Από την άλλη πλευρά, οι Αρμένιοι μαθητές έχουν λιγότερο θετική στάση, ενώ ταυτόχρονα δείχνουν υψηλότερη διάθεση να μάθουν την αγγλική γλώσσα για διεθνή επικοινωνία και ευκαιρίες γνώσης, εμπειριών και εργασίας παγκοσμίως.

 

Key words: young learners’ attitudes and motivation; English as an International Language; EFL context

 

Click here to access the full paper