An overview of lifelong learning practices, with an emphasis on the ‘Grundtvig’ action
[Γενική θεώρηση πρακτικών δια βίου μάθησης, με έμφαση στη δράση ‘Grundtvig’]
Angeliki ANAGNOSTOPOULOU & Alexandra ATHANASIOU

 

Abstract

Nowadays, it is generally accepted that the pivotal concern of the Educational and Training policy of Europe revolves around the enhancement of employment and growth opportunities within the broader scope of innovation and knowledge. Towards that end, the creation of a modernized and at the same time strong European Social Model of a ‘knowledge economy’ is anticipated. Recognizing the increasing workforce competition within Europe along with the growing significance of Information and Communication Technologies (ICT), the European Union is preparing to face the technological and the social challenges which will constitute the starting point towards achieving the objectives of increased employment and social welfare. Within the above described context, the present research aims at examining the impact of putting into effect components of the European Lifelong Learning Programme focusing on the Grundtvig action and its sub-division, Learning Partnerships.

 

Περίληψη

Στην εποχή μας, είναι γεγονός, ότι κύριο ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής πολιτικής της Ευρώπης είναι η ενδυνάμωση της απασχολησιμότητας και της ευρύτερης ανάπτυξης στο γενικότερο πλαίσιο της καινοτομίας και της γνώσης με στόχο τη δημιουργία ενός μοντέρνου και ταυτόχρονα ισχυρού Ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου ‘οικονομίας με γνώμονα την απόκτηση γνώσης’. Αναγνωρίζοντας τον αυξανόμενο ανταγωνισμό στoν τομέα της εργασίας στην Ευρώπη με τη σπουδαιότητα του τρίπτυχου Τεχνολογίας-Πληροφορίας-Επικοινωνίας να αυξάνεται, η Ευρωπαϊκή Ένωση προετοιμάζεται να αντιμετωπίσει τις τεχνολογικές και κοινωνικές προκλήσεις οι οποίες θα αποτελέσουν την αφετηρία προς την επίτευξη των στόχων για πλήρη απασχόληση και κοινωνική ευημερία. Σε αυτά τα πλαίσια, η παρούσα μελέτη στοχεύει στο να εξετάσει τον αντίκτυπο της εφαρμογής πτυχών του προγράμματος Δια Βίου Μάθησης εστιάζοντας στο πρόγραμμα που αφορά στην εκπαίδευση ενηλίκων, Grundtvig, μαζί με μια από τις υποδιαιρέσεις του, τις εκπαιδευτικές συμπράξεις.

 

Key words: Lifelong Learning Program, Grundtvig action, Learning Partnerships

 

Click here to access the full paper