Phonological awareness as a possible predictor for reading comprehension in English among year 3 and 6 Greek students
[Η φωνολογική επίγνωση ως πιθανός παράγοντας ανάπτυξης της κατανόησης των αγγλικών γραπτών κειμένων για Έλληνες μαθητές της τρίτης και της έκτης δημοτικού]
Klio FTIKA

 

Abstract

The present study investigates English phonological awareness as a predictor of reading comprehension among Greek students learning English as a foreign language. 75 students from Years 3 (41 students) and 6 (34 students) participated in the study with a mean age of 8.46 and 11.47, respectively. The students were administered two phonological tests, one in English (CTOPP) and in Greek (Athena test) and age appropriate reading comprehension tests (Starters and Flyers for Year 3 and Year 6 respectively). According to the results, English phonological awareness proved to be a significant predictor of reading comprehension for both year 3 (p<1%/0.01) and year 6 (p<5%/0.05) students along with the years of study. Gender, by contrast, does not seem to play a significant role in the acquisition of literacy skills. On the other hand, Greek phonological awareness does not seem to contribute directly to students’ reading comprehension skills in English. It seems to be associated with English phonological awareness in year 6 but there is no association in year 3, a result in line with the Language Threshold Hypothesis. Finally, structural equation modeling is used to demonstrate the different possible interrelations of Greek phonological awareness, English phonological awareness, age, years of study and other latent variables. The findings of this research could be used by teachers to design phonological awareness activities to help struggling Greek students cope with the irregularities of the English language and succeed in overcoming their difficulties in reading comprehension.

 

Περίληψη

Η παρούσα ερευνητική εργασία ερευνά τον ρόλο της φωνολογικής επίγνωσης στα Αγγλικά στην ανάπτυξη της κατανόησης των αγγλικών γραπτών κειμένων για τους Έλληνες μαθητές που μαθαίνουν Αγγλικά ως ξένη γλώσσα. Σε αυτή την έρευνα συμμετείχαν 75 μαθητές, 41 της Τρίτης δημοτικού και 34 της Έκτης, με μέσο όρο ηλικίας 8,46 και 11,47 αντίστοιχα. Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκαν δυο φωνολογικά τεστ, το Αθηνα τεστ για την φωνολογική επιγνωση στα ελληνικά και το CTOPP για την φωνολογική επίγνωση στα αγγλικά. Επιπλέον, έγινε χρήση δύο τεστ αξιολόγησης της ικανότητας κατανόησης γραπτών κειμένων, του Starters για τους μαθητές της τρίτης δημοτικού και του Flyers για τους μαθητές της έκτης Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η φωνολογική επίγνωση στα Αγγλικά καθώς και τα χρόνια εκμάθησης παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της ικανότητας κατανόησης γραπτών κειμένων και για τους μαθητές της τρίτης δημοτικού και για τους μαθητές της έκτης. Το φύλο δε μοιάζει να παίζει ουσιαστικό ρόλο. Επίσης, η φωνολογική επίγνωση στα Ελληνικά δε φαίνεται να επηρεάζει ευθέως την κατανόηση των αγγλικών γραπτών κειμένων. Φαίνεται όμως ότι επηρεάζει την φωνολογική επίγνωση στα Αγγλικά των μαθητών της έκτης δημοτικού αλλά όχι της τρίτης, γεγονός που συνάδει με τις παραμέτρους της υπόθεσης της Γλωσσικής Αφετηρίας (Language Threshold Hypothesis). Τέλος, ένα μοντέλο δομικών εξισώσεων (structural equation modeling) χρησιμοποιήθηκε για να αναδείξει τους πιθανούς συσχετισμούς ανάμεσα στη φωνολογική επίγνωση στα Αγγλικά, τη φωνολογική επίγνωση στα Ελληνικά, την ηλικία των συμμετεχόντων, το φύλο τους και τα χρόνια εκμάθησης των Αγγλικών ως ξένης γλώσσας.Τα ευρήματα αυτής της έρευνας θα μπορούσαν να αποτελέσουν βάση για τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων φωνολογικής επίγνωσης για έλληνες μαθητές που παρουσιάζουν αδυναμία στην κατανόηση γραπτών κειμένων στα αγγλικά.

 

Key words: English phonological awareness, Greek phonological awareness, reading comprehension, Language Threshold Hypothesis, Structural Equation Modeling

 

Click here to access the full paper