L2 lifelong learning/use and new media pedagogies
[Η δια βίου χρήση/μάθηση των ξένων γλωσσών στο περιβάλλον των νέων τεχνολογιών]
Sophia PAPAEFTHYMIOU-LYTRA

 

Abstract

The aim of this paper is threefold. First, I will briefly review what L2 lifelong learning entails in the context of new media pedagogies. I will briefly refer to the theoretical underpinnings of L2 learning and make reference to the psychological, socio-cultural and cognitive parameters in particular that support and promote L2 learning and development as a lifelong process. Second, I will attend to the most salient pedagogical principles and practices that support L2 lifelong learning in relation to new media pedagogies. Third, I will advocate new roles and functions for FL NN teachers in the context of new media pedagogies. The overarching assumption of my contribution is that the above mentioned dimensions contribute to ‘learning a foreign language(s) for lifelong use’.

 

Περίληψη

Στην παρούσα μελέτη παρουσιάζω μια επισκόπηση των παραμέτρων που προωθούν την αρχή της «εκμάθησης της ξένης γλώσσας για δια βίου χρήση» μέσω των νέων τεχνολογιών. Γίνεται αναφορά στις θεωρητικές αρχές της εκμάθησης της Ξ.Γ. και στη συνέχεια στους ψυχολογικούς, κοινωνιο-πολιτισμικούς και γνωστικούς παράγοντες που συμβάλλουν καθωριστικά στην εκμάθηση της Ξ.Γ. για δια βίου χρήση. Κατόπιν, αναφέρονται οι παιδαγωγικές αρχές και πρακτικές που στοιχειωθετούν τις μεθοδολογίες μάθησης γαι δια βίου χρήση της Ξ.Γ. με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Τέλος, επισημαίνονται οι νέοι ρόλοι που καλούνται να αναλάβουν οι διδάσκοντες/ουσες την Ξ.Γ. στο πλαίσιο αυτό.

 

Key words: new media, L2 lifelong learning/use, new media pedagogies, teachers’ roles

 

You can download the full paper in pdf format here