Using video games to foster strategy development and learner autonomy within a secondary school context
[Η χρήση βιντεοπαιχνιδιών με σκοπό την ανάπτυξη στρατηγικών μάθησης και μαθησιακής αυτονομίας στα πλαίσια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης]
Alexandros PALAIOGIANNIS

 

Abstract

This paper presents research that focuses on the integration of commercial video games in a Greek Senior Secondary School context with the view to investigating whether such games have the potential to foster the development of language learning strategies and learner autonomy. En route to reaching specific game-related goals, student gamers had to carry out vocabulary and writing tasks, thus developing their vocabulary learning and writing skills at the same time. Although the generalisability and transferability of the results to similar situations cannot be ensured, due to the contextualised nature of the study, research participants were evidenced to employ a variety of strategies, with social strategies being especially associated with the female sample population, as well as feelings of autonomy and independence, while teacher support and guidance were found to be conducive to the development of autonomy.

 

Περίληψη

Η μελέτη αυτή παρουσιάζει μία έρευνα σχετικά με την ενσωμάτωση εμπορικών βιντεοπαιχνιδιών σ’ ένα Ελληνικό Λύκειο με σκοπό να διερευνήσει εάν τα παιχνίδια αυτά έχουν τη δυνατότητα να συμβάλουν στην ανάπτυξη στρατηγικών εκμάθησης της γλώσσας και μαθησιακής αυτονομίας. Καθ’οδόν για την εκπλήρωση συγκεκριμένων στόχων σχετικών με το παιχνίδι, οι μαθητές έπρεπε να επιδοθούν σε λεξιλογικές ασκήσεις και δραστηριότητες παραγωγής γραπτού λόγου, αναπτύσσοντας έτσι δεξιότητες εκμάθησης λεξιλογίου και παραγωγής γραπτού λόγου παράλληλα. Αν και η δυνατότητα γενίκευσης και μεταβίβασης των αποτελεσμάτων σε παρόμοιες καταστάσεις δεν είναι δυνατόν να διασφαλιστεί, λόγω της πραγματοποίησης της μελέτης σε συγκεκριμένο πλαίσιo, διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντες χρησιμοποίησαν ποικίλες στρατηγικές, με τις κοινωνικές στρατηγικές να συνδέονται ιδιαίτερα με τον θηλυκό πληθυσμό του δείγματος καθώς επίσης και με αισθήματα αυτονομίας κι ανεξαρτησίας, ενώ η υποστήριξη κι η καθοδήγηση του διδάσκοντος αποδείχθηκε ότι συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αυτονομίας.

 

Key words: video games, language learning strategies, vocabulary learning strategies, writing strategies, gameplay strategies, learner autonomy, collaborative learning

 

You can download the full paper in pdf format here