Exploring the implementation of CLIL-based Science lessons in the Greek School EFL context
Dimitra HASOGIA & Kosmas VLACHOS

 

Education, and more specifically foreign language teaching, has to adopt more innovative ways in the teaching process, renew itself and manage to be compatible with the modernized communities in our digital society. The Greek educational system needs a dynamic programme to activate both teachers and students in an attempt to get rid of the conventional and traditional way of teaching and learning. Varied opportunities of learning using innovative concepts of Content Language Integrated Learning (CLIL) and project-based learning are required. CLIL is virtually a tool for the promotion of foreign languages. The purpose of the research presented in this paper is to scrutinize the ways learners could improve their competences and skills during the process of creating a WebQuest project on the basis of applying adequately CLIL-based Science lessons with the aid of ICTs and examine their effectiveness in the Greek Primary School educational arena. Project is a method that leads towards this direction and modern technology provides learners with the opportunity to have access to overwhelming amounts of information. Experiential learning means that students are given the opportunity to use technology, to work in groups and develop intellectual and social skills. Students activate and develop learning strategies which enable them to carry out tasks successfully and become autonomous learners. The research for this study involved sixth grade primary school students.

Η εκπαίδευση, και ειδικότερα η εκμάθηση της Αγγλικής, τα τελευταία χρόνια υιοθετεί καινοτόμους τρόπους στις διαδικασίες της διδασκαλίας και ανανεώνεται, ώστε να καθίσταται συμβατή με τις εκσυγχρονισμένες κοινότητες της ψηφιακής κοινωνίας. Η παρούσα εργασία εξετάζει πώς μπορεί η μεθοδολογία CLIL, που στοχεύει εξίσου στη γνώση των διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων (που στην περίπτωσή μας είναι η Φυσική) και στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας (που στην περίπτωσή μας είναι η Αγγλική) να εφαρμοστεί στο Δημοτικό σχολείο και να ενδυναμωθεί από τη χρήση των ΤΠΕ. Ειδικότερα, η εργασία διερευνά τρόπους με τους οποίους οι μαθητές μπορούν να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους κατά τη διάρκεια της εφαρμογής της μεθοδολογίας CLIL και δίνει έμφαση στα ενδιαφέροντα και τα κίνητρα που αναπτύσσονται κατά τη διδακτική πράξη. Υποστηρίζεται ότι η συγκεκριμένη μεθοδολογία, όταν εντάσσεται στο πλαίσιο των σύγχρονων ψηφιακών μέσων, προάγει τη βελτίωση όλων των γλωσσικών δεξιοτήτων, την αφομοίωση της ξένης γλώσσας με έναν τρόπο φυσικό που κινητοποιεί το ενδιαφέρον των μαθητών, την καλλιέργεια της διαπολιτισμικής ευαισθητοποίησης και την περαιτέρω ανάπτυξη των μεταγνωστικών τους δεξιοτήτων.

 

Key Words: Small-scale research, PBL, CLIL, ICTs