A small-scale study on research issues by interviewing TESOL post-graduate students at the Hellenic Open University
Ifigenia KOFOU

 

Research is undoubtedly the cornerstone of assignments and dissertations in distance education as well as an integral part of distance education students’ learning and knowledge acquisition. However, limited research has been done on the whole process of completing an assignment and/or a dissertation in the Greek TESOL context. Apart from that, distance learning students face difficulties in organizing their research and using research tools, which contribute not only to the success of their work but also to their learning process. Thus, small-scale research (of assignments and dissertations) should revisit the central issue of method in research and distance learning. To this end, the present paper focuses on collecting data and examining the views of TESOL students attending the post-graduate program ‘The Teaching of English as a Foreign/International Language’ at HOU as regards the research done for their assignments and dissertations, with an emphasis on the latter. Being aware of the limitations an interview entails, a semi-structured interview was selected as the most convenient tool for this small-scale research. Its use has long been recognized as an important method of data collection, is common practice in survey research, and is considered attractive for several reasons: it is particularly useful for brief surveys; it is useful for gaining rapid responses to a structured questionnaire; the results can be ordered and interpreted (Cohen et al., 2007). For the present study, the interview included both close- and open-ended questions to collect quantitative and qualitative data respectively. The topic was pre-determined by the researcher and the set of questions followed a specific order addressed to the interviewees in order to ensure comparability, organization and analysis of data, and limit subjectivity and bias from the part of the interviewer (ibid). A convenient sample of 11 students, who either attended the ‘Assessment in English Language Learning’ module or did their dissertations with the researcher, was selected. The questions, apart from some demographic ones, seek answers to the types of research and dissertations done by the students under discussion, what the topics relate to, the ways literature was sought and studied, the knowledge acquired and the contributions made, the methodology followed, the role of the supervisor, any other experiences, expectations and suggestions on the level of research. The results reveal the great contribution of the dissertation booklet to students’ organizing their research, the significant role of the supervisor in helping students select the tools and methodology in general and organize their research, and the contribution of dissertations and relevant research to the acquisition of knowledge, professional development, self-regulated learning and autonomy.

Η έρευνα αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο των γραπτών εργασιών και των διατριβών των φοιτητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά και αναπόσπαστο τμήμα της μάθησης και της απόκτησης γνώσεων. Ωστόσο, έχουν γίνει περιορισμένες έρευνες για τη διαδικασία ολοκλήρωσης μιας εργασίας και/ή μιας διατριβής σχετικής με τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στην Ελλάδα. Δεδομένων των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην οργάνωση της έρευνάς τους και στη χρήση ερευνητικών εργαλείων, θεωρείται επιβεβλημένη η έρευνα στη μεθοδολογία της έρευνας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Για τον σκοπό αυτό, η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στη συλλογή δεδομένων και στην εξέταση των απόψεων των φοιτητών που παρακολουθούν το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Η Διδασκαλία της Αγγλικής ως Ξένης/Διεθνούς Γλώσσας» στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο σχετικά με την έρευνα που έκαναν για τις γραπτές εργασίες και τις διπλωματικές εργασίες τους. Γνωρίζοντας τους περιορισμούς που συνεπάγεται η συνέντευξη, επιλέχθηκε ως εργαλείο της έρευνας η ημι-δομημένη συνέντευξη ως η πιο κατάλληλη μέθοδος συλλογής δεδομένων για τον λόγο ότι είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για σύντομες έρευνες και για γρήγορες απαντήσεις, και τα αποτελέσματα μπορούν εύκολα να ταξινομηθούν και να ερμηνευτούν (Cohen et al., 2007). Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν έντεκα φοιτήτριες που παρακολούθησαν τη Θεματική Ενότητα «Αξιολόγηση στην Εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας» και τα ερωτήματα σχετίζονταν με το είδος της έρευνας που διεξήγαγαν οι συγκεκριμένες φοιτήτριες, τη σχετική βιβλιογραφία, τη γνώση που αποκτήθηκε, τον ρόλο του επιβλέποντα καθηγητή και τις προσδοκίες και πιθανές προτάσεις των φοιτητριών για βελτίωση της όλης διαδικασίας. Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν τη συμβολή του οδηγού εκπόνησης διατριβών του συγκεκριμένου ΜΠΣ στην οργάνωση της έρευνας, τον σημαντικό ρόλο του επιβλέποντος στην επιλογή των κατάλληλων ερευνητικών εργαλείων, καθώς και την επίδραση που έχει η εκπόνηση μιας διπλωματικής εργασίας στην απόκτηση γνώσης, την επαγγελματική ανάπτυξη και την αυτονομία των φοιτητών.


Key words: research methodology, written assignments, dissertations, interview, distance education