Περίληψη
Η παρούσα μελέτη επικεντρώνεται στην έννοια του αναστοχασμού σαν αναπόσπαστο μέρος της επιμόρφωσης των καθηγητών της αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Η παραδοχή της σπουδαιότητας του αναστοχασμού για την επιμόρφωση των καθηγητών αυτών είναι ευρεία μέσα στην επιστημονική κοινότητα. Οι θεωρητικές και ερευνητικές μελέτες που αφορούν στο θέμα αυτό αποκαλύπτουν ότι ο αναστοχασμός μπορεί να προαναγγείλει την απαρχή μιας αυθεντικής μαθησιακής διαδικασίας που οδηγεί σε εποικοδομητικές, προσωπικές αλλαγές και επαγγελματική αυτονομία. Αυτές οι διαστάσεις του θέματος καθιστούν επιτακτική την ανάγκη αξιολόγησης της ανάπτυξης ικανοτήτων αναστοχασμού των επιμορφούμενων καθηγητών κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων επιμόρφωσης. Αυτός είναι και ο πρωταρχικός λόγος για τον οποίο η μελέτη αυτή αναζητά να διερευνήσει, στα πλαίσια της ελληνικής πραγματικότητας, εάν το υποχρεωτικό, εισαγωγικό πρόγραμμα επιμόρφωσης των νεοδιόριστων καθηγητών της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας, προσφέρει στους επιμορφούμενους το χώρο, το χρόνο και την υποστήριξη για να εμπλακούν συνειδητά και δημιουργικά σε αναστοχασμό. Η έρευνα η οποία διεξάγεται στα πλαίσια της μελέτης αυτής, υιοθετεί το ερωτηματολόγιο ως το μεθοδολογικό της εργαλείο για τη συλλογή επαρκών στοιχείων, η ανάλυση των οποίων θα μας οδηγήσει σε πολύτιμα συμπεράσματα. Από τα αποτελέσματα μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι το πρόγραμμα επιμόρφωσης, που αποτελεί το αντικείμενο έρευνας της παρούσας μελέτης, παρουσιάζει μια σημαντική αδυναμία περιθωριοποιώντας το ρόλο του αναστοχασμού και αφήνοντας ανεκμετάλλευτο το πλούσιο δυναμικό αυτού. Μέσα από την παρουσίαση των συμπερασμάτων αναδεικνύεται η ανάγκη για επαναπροσδιορισμό της αξίας και της ποιότητας του αναστοχασμού μέσα από την υιοθέτηση ποικίλων και πολλά υποσχόμενων μεθόδων.
Abstract
The present paper focuses on the concept of reflection as an integral component of professional English Foreign Language teacher education. Many scholars have acknowledged its paramount importance in teachers’ training and development and the relevant literature reveals that reflection may herald the beginning of a true learning process towards professional growth, productive change and professional autonomy. Thus, it appears as an imperative need to evaluate whether teacher preparation programmes develop reflective abilities in their trainees. It is primarily for this reason that the study seeks to investigate whether the compulsory, induction training programme offered by the Greek State for the newly appointed English Foreign Language teachers (P.E.K. induction training programme) grants them sufficient space, time and support to engage in reflective thought and action consciously and creatively. The research that is conducted employs the questionnaire as its methodological tool with a view to collecting sufficient data, whose analysis will lead to valuable conclusions. The results show that the training programme under investigation bears a great weakness since it marginalises the role of reflection leaving its rich potential unexploited. The findings provide a strong case for assigning greater value to reflective practices and for enhancing the quality of reflection in the specific induction training programme through the adoption of various promising techniques.
Click here to access the full paper (main text written in Greek)