One of the major stumbling blocks in the academic world for many young scholars is mastering the techniques of academic writing. Some come into the scene with hordes of experience in the area having penned many papers over the years. Others have logged in quite a few drafts during the course of their studies, while a good number has not made much progress beyond exams and weekly assignments. The situation, however, becomes even more daunting when one is summoned to fine hone their academic writing skills in a foreign language while pursuing graduate work in a distance learning environment. Though there is a wealth of research on academic writing in the greater vicinity of the academic world of mortar and board institutions, very little research has been carried out to date in the context of foreign language pedagogy and distance learning. This paper focuses on the multiple benefits and problems of academic assignment writing as perceived by the tutors of the Course Design and Evaluation module offered through the MA in TESOL program at the Hellenic Open University (henceforth, HOU), concluding with suggestions for effective student preparation and training in academic writing.
Η έρευνα βασίζεται στα αποτελέσματα μιας συστηματικής αξιολόγησης στη θεματική ενότητα "Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Αξιολόγηση Προγραμμάτων Σπουδών στη Διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας" που προσφέρεται στα πλαίσια του μεταπτυχιακού προγράμματος ειδίκευσης καθηγητών Αγγλικής γλώσσας του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Παρόλο που οι φοιτητές ήταν θετικά προδιατεθειμένοι στα περισσότερα στοιχεία της ενότητας, η συγγραφή των γραπτών εργασιών αποτέλεσε ένα χώρο που ξεπέρασε τις προσδοκίες τους. Η έρευνα αυτή εστιάζει στα πολλαπλά οφέλη αλλά και τα προβλήματα της συγγραφής ακαδημαϊκών εργασιών, όπως αυτά γίνονται αντιληπτά από τους φοιτητές, και διατυπώνει προτάσεις για την αποτελεσματική προετοιμασία και εκπαίδευση στη συγγραφή ακαδημαϊκών εργασιών από τους φοιτητές του ΕΑΠ.
Keywords: Academic writing, distance learning, TESOL, adult learners