The present study engages distance learning students in providing feedback on their peers’ written assignment and subsequently gauges learners’ response to this feedback. Four groups of Hellenic Open University M.Ed. TESOL learners, a total of 78 students, were divided into feedback givers and receivers and, once the feedback provision process had been completed, were presented with a questionnaire on giver or receiver perceptions respectively. More specifically, givers were asked to evaluate one written assignment produced by receivers along the lines of the criteria postulated for assignment evaluation by the tutor and to provide both in-text and end-of-text comments while both givers and receivers subsequently commented on the process. The main purpose was to see how peer feedback is perceived on both sides as well as to find out how dialogue and multiple voices resonate in peer feedback provision, possibly underpinning power relations. Students’ choices with regard to variables such as directness, form as against content, specificity and selectivity were also explored. Generally, peer feedback tended to be rather judgmental, more so than tutor feedback. The dialogic element was given prominence in students’ responses but the broader social implications of the peer feedback provision process were generally neglected.
Η παρούσα μελέτη πραγματεύεται την ανατροφοδότηση γραπτών εργασιών μεταξύ ομοτίμων, φοιτητών στο εξ αποστάσεως Μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης καθηγητών Αγγλικής του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, και ανιχνεύει τις αντιλήψεις των φοιτητών αυτών σχετικά με τη διαδικασία της γραπτής ανατροφοδότησης. 78 φοιτητές του προγράμματος, από τέσσερα τμήματα, χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, ως ανατροφοδότες και ως αποδέκτες γραπτής ανατροφοδότησης. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της γραπτής ανατροφοδότησης, οι δύο ομάδες συμπλήρωσαν ένα γραπτό ερωτηματολόγιο σχετικά με τις εντυπώσεις τους. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε από τους ανατρoφοδότες να αξιολογήσουν μία γραπτή εργασία των ανατροφοδοτούμενων, σύμφωνα με τα κριτήρια γραπτής αξιολόγησης που είχαν καθοριστεί από τον καθηγητή-σύμβουλο, και να παράσχουν ενδοκειμενικά και εξωκειμενικά σχόλια και, στη συνέχεια, και οι δύο πλευρές αξιολόγησαν τη διαδικασία. Κύριος στόχος ήταν η διερεύνηση της πρόσληψης της ανατροφοδότησης και από τις δύο πλευρές καθώς επίσης και του διαλογικού στοιχείου αλλά και των πολλαπλών φωνών στη διαδικασία ανατροφοδότησης μεταξύ ομοτίμων και των σχέσεων εξουσίας που εμπλέκονται ενδεχόμενα στη διαδικασία αυτή. Διερευνήθηκαν επίσης οι επιλογές των ανατροφοδοτών ως προς την αμεσότητα, την εστίαση στη μορφή έναντι του περιεχομένου, τη σαφήνεια και την επιλεκτικότητα των σχολίων. Η ανατροφοδότηση των ομοτίμων ήταν γενικά επικριτική σε σχέση με εκείνη του καθηγητή- συμβούλου. Το διαλογικό στοιχείο υπογραμμίστηκε αλλά οι ευρύτερες κοινωνικές προεκτάσεις της ανατροφοδότησης μεταξύ ομοτίμων φαίνεται ότι αγνοήθηκαν.
Keywords: open/distance learning, peer feedback, feedback givers/receivers, academic assignments, dialogue