Journal

Conducting action research for written assignments in the M.Ed. in TESOL of the H.O.U: a case study (pp. 287-293), Marina KOLLATOU

 

Conducting action research for written assignments in the M.Ed. in TESOL of the H.O.U: a case study
Marina KOLLATOU

 

Students who attend the M.Ed. in TESOL of the Hellenic Open University are required to complete a number of written assignments in the course of their studies. In most cases these assignments are based on action research which must be conducted in an English teaching context. This engagement in research aims at transforming the postgraduate students from English language teaching practitioners into researchers thus facilitating the consolidation of the acquired knowledge and fostering a reflective and investigative attitude towards their teaching practices (Cohen et al., 2007). What are the difficulties that a student needs to cope with in order to effectively complete such a research and what are the benefits he or she enjoys in the end? What impact does this practice have on the learners? These questions are answered in this paper which presents a small scale action research conducted in the Greek Senior High School ELT context and in the framework of the module of Testing and Assessment of the M.Ed in TESOL. The research relates to the use of the portfolio, which is recommended by many researchers for the assessment of language skills (Brown, 1998; Genesee and Usphur, 1996; O’ Malley & Valdez Pierce, 1996).

Οι φοιτητές που παρακολουθούν τον Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Η διδακτική της Αγγλικής ως ξένης/διεθνούς γλώσσας (TESOL) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου υποχρεούνται κατά τη διάρκεια των σπουδών τους να παραδώσουν μία σειρά από γραπτές εργασίες οι περισσότερες από τις οποίες στηρίζονται σε μικρής κλίμακας έρευνα δράσης που διεξάγεται στο σχολικό περιβάλλον και στην αίθουσα διδασκαλίας της Αγγλικής. Η ενασχόληση με την έρευνα έχει ως στόχο τον μετασχηματισμό των μεταπτυχιακών φοιτητών από απλούς καθηγητές της Αγγλικής γλώσσας σε ερευνητές διότι έτσι επιτυγχάνεται ευκολότερα η αφομοίωση της αποκτηθείσας γνώσης και καλλιεργείται μια αναστοχαστική και διερευνητική στάση ως προς τις διδακτικές πρακτικές που εφαρμόζει κανείς (Cohen et al., 2007). Ποιες είναι όμως οι δυσκολίες που συναντά ο φοιτητής στην αποτελεσματική ολοκλήρωση μιας τέτοιας έρευνας και ποια είναι τα οφέλη που απολαμβάνει στο τέλος; Ποια επίδραση έχει αυτή η πρακτική στους φοιτητές; Αυτά τα ερωτήματα απαντώνται σε αυτό το άρθρο, στο οποίο παρουσιάζεται επίσης μια μικρής κλίμακας έρευνα δράσης που πραγματοποιήθηκε σε τάξη Αγγλικών Ελληνικού Δημόσιου Γενικού Λυκείου και στο πλαίσιο της ενότητας «Αξιολόγηση στη διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας». Η έρευνα αφορά στη χρήση του portfolio το οποίο συστήνεται από πολλούς ερευνητές για την αξιολόγηση των γλωσσικών δεξιοτήτων (Brown, 1998; Genesee and Usphur, 1996; O’ Malley & Valdez Pierce, 1996).

 

Key words: Action research, distance-learning assignments, alternative assessment, teacherresearcher