Abstract
This article presents the results of a research study conducted in Greece. The study examined the extent to which teachers of English in Greece who are familiar with Educational Technology via seminars or relevant courses integrate technology into their teaching practice. The focus was on exploring whether this integration approaches normalization, i.e., the state in which technology is so embedded in everyday teaching practices that it becomes invisible. The data were collected via questionnaire through which teachers’ practice in the Greek school context as well as their beliefs, regarding the integration of technology, were examined in the light of what constitutes normalisation. Finally, possible obstacles to normalisation were explored and solutions to overcome these obstacles were suggested. The outcomes of the research indicated that teachers in Greece are close to normalisation and generally have a favourable attitude towards technology. However, certain changes in their teaching practice still need to occur in order to ensure the effective integration of technology.
Περίληψη
Το παρόν άρθρο παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας έρευνας που διεξήχθη στην Ελλάδα. Η έρευνα διερεύνησε το βαθμό ενσωμάτωσης της τεχνολογίας στη διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας από εκπαιδευτικούς εξοικειωμένους, μέσω σεμιναρίων ή σχετικών μαθημάτων, με τη χρήση της τεχνολογίας στη διδακτική πρακτική. Η έρευνα εστίασε στο βαθμό που η ενσωμάτωση της τεχνολογίας προσεγγίζει την ομαλοποίηση (normalisation), δηλαδή το στάδιο στο οποίο η τεχνολογία είναι τόσο ενσωματωμένη στην καθημερινή διδασκαλία που γίνεται αόρατη. H έρευνα διεξήχθη με ερωτηματολόγια μέσω των οποίων εξετάστηκαν, υπό το πρίσμα της ομαλοποίησης (normalisation), τόσο η πρακτική των εκπαιδευτικών στην Ελληνική εκπαίδευση όσο και οι απόψεις τους σε ό,τι αφορά την ενσωμάτωση της τεχνολογίας. Τέλος, ερευνήθηκαν πιθανοί λόγοι που αναστέλλουν την πρόσφορη ενσωμάτωση και κατ’ επέκταση την πορεία προς την ομαλοποίηση (normalisation) και προτάθηκαν λύσεις για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα δεν απέχουν πολύ από την ομαλοποίηση (normalisation) και έχουν γενικά μια θετική στάση απέναντι στην τεχνολογία. Ωστόσο είναι αναγκαίο να γίνουν αλλαγές στη διδακτική πρακτική τους προκειμένου αυτή να επιτευχθεί.
Key words: Normalisation; Open CALL; Restricted CALL; Integrated CALL; Technology Integration
You can download the full paper in pdf format here