Abstract
In search of innovative assessment techniques in Greek primary education, the present paper sketches out an attempt of the implementation of the electronic European Language Portfolio (e-ELP) via a wiki platform, for the sixth grade of a state primary school. For the needs of the current study just the ‘Language Biography’ section of the ELP was developed. The extent to which its content, layout and use of the proposed Self Assessment Cards can promote participants’ complicated self-assessment process in terms of motivation, meta-cognitive awareness and autonomy were thoroughly investigated. Three research tools, apart from the Self Assessment Cards, were employed for the collection of the quantitative and qualitative data of the current research: the Idealus questionnaire, the teacher’s interviews and notes from the observation of the three Whole Class Discussions. The results of the study were primarily positive as far as motivation is concerned, as the electronic medium enjoyed the acceptance of the participants. However, for the indicators of metacognition and autonomy, in the strenuous self-assessment task, extra time by learners so as to flourish was deemed necessary.
Περίληψη
Σε αναζήτηση καινοτόμων τεχνικών αξιολόγησης στην Ελληνική Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, η παρούσα εργασία σκιαγραφεί μια προσπάθεια εφαρμογής του ηλεκτρονικού Ευρωπαϊκού Φακέλου Γλωσσών, μέσω της πλατφόρμας του wiki, στην ΣΤ’ τάξη ενός δημόσιου δημοτικού σχολείου. Για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας δημιουργήθηκε μόνο το ‘Γλωσσικό Βιογραφικό’. Διερευνήθηκε ο βαθμός στον οποίο το περιεχόμενο, η διάρθρωσή του καθώς και η χρήση των προτεινόμενων Καρτών Αυτοαξιολόγησης μπορούν να προωθήσουν την πολύπλοκη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης των συμμετεχόντων σε σχέση με την ενθάρρυνση, την μετα-γνωστική επίγνωση και αυτονομία. Τρία ερευνητικά εργαλεία, εκτός από τις Κάρτες Αυτοαξιολόγησης, επιστρατεύτηκαν για τη συλλογή των ποσοτικών και ποιοτικών πληροφοριών της παρούσας έρευνας: το ερωτηματολόγιο του Idealus, οι συνεντεύξεις της δασκάλας της τάξης και οι σημειώσεις από την παρατήρηση των τριών ‘συναντήσεων της τάξης’. Τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν κυρίως θετικά όσον αφορά την ενθάρρυνση, καθώς το ηλεκτρονικό μέσο (wiki) απόλαυσε την αποδοχή των συμμετεχόντων. Η μεταγνωστική επίγνωση όμως και η αυτονομία, στην δύσκολη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης, συνηγορούν υπέρ της καταβολής περισσότερου χρόνου εκ μέρους των μαθητών προκειμένου να ανθίσουν.
Key words: e-ELP, e-portfolio, alternative assessment, self-assessment, motivation, autonomy, wikis, reflection, metacognition
You can download the full paper in pdf format here