Abstract
Within the Greek Senior High School ELT context, the present study aims at exploring Computer-Mediated Communication’s (CMC) widely-acknowledged potential to trigger students’ motivation and positive attitudes, and create fruitful conditions for the development of cognitive, metacognitive and social skills paving the way towards their detachment and autonomy. Additionally, it seeks to shed light on the effectiveness of CMC in promoting intercultural awareness, intercultural communicative competence and ultimately in deconstructing stereotypical attitudes and in refraining from racism.
Περίληψη
Στο πλαίσιο της Διδασκαλίας της Αγγλικής Γλώσσας στα δημόσια Ελληνικά Λύκεια, η παρούσα μελέτη έχει ως στόχο την διερεύνηση της ευρέως αναγνωρισμένης δυναμικής της επικοινωνίας μέσω Ηλεκτρονικού Υπολογιστή να πυροδοτήσει την παρώθηση και τη θετική στάση των μαθητών και να δημιουργήσει ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη των γνωστικών, μεταγνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών, ώστε να ανοίξει το δρόμο προς την χειραφέτηση και αυτονομία τους. Επιπλέον, επιδιώκει να ερευνήσει την αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας μέσω Ηλεκρονικού Υπολογιστή στην προώθηση της Διαπολιτισμικής Επίγνωσης και της Διαπολισμικής Επικοινωνιακής Ικανότητας και τελικά στην αποοικοδόμηση των στερεοτύπων και στην αποφυγή του ρατσισμού.
Key words: Computer-Mediated Communication, Web 2.0 technologies, Wiki, motivation, higher-order thinking skills, intercultural communicative competence, autonomy.
You can download the full paper in pdf format here