Abstract
The present study explores the ways beginner readers of the English language develop their reading skill. The main purpose of this research is to present and investigate the effectiveness of a story-based syllabus in a class of third grade young learners who are learning English as a foreign language within the context of a Greek public primary school. For the achievement of the aforementioned purpose, the study proposed a balanced approach that encompassed elements from the two most influential approaches to teaching reading, namely Phonics and Whole language approach. A brief reference will be made to the research design (method, context, participants) as well as to the results of the study and the pedagogical implications arising from them.
Περίληψη
Η παρούσα μελέτη εξερευνά τους τρόπους τους οποίους οι αρχάριοι μαθητές αναπτύσσουν την αναγνωστική τους ικανότητα. Ο κύριος σκοπός της έρευνας είναι να παρουσιάσει και να ερευνήσει την αποτελεσματικότητα του προγράμματος διδασκαλίας μέσω ιστοριών σε μια τάξη νεαρών μαθητών τρίτης δημοτικού που μαθαίνουν Αγγλικά ως ξένη γλώσσα στα πλαίσια του Ελληνικού Δημόσιου δημοτικού σχολείου. Για την επίτευξη του στόχου που προαναφέρθηκε, η έρευνα προτείνει μια εξισορροπημένη προσέγγιση που περιέχει στοιχεία από τις δυο προσεγγίσεις στη διδασκαλία της ανάγνωσης με τη μεγαλύτερη επιρροή, δηλαδή τη Φωνημική και την Ολιστική προσέγγιση της γλώσσας. Θα γίνει μια σύντομη αναφορά στο σχεδιασμό της έρευνας (μεθοδολογία, περιεχόμενο, συμμετέχοντες) καθώς επίσης και στα αποτελέσματα της μελέτης και στα παιδαγωγικά ευρήματα που προκύπτουν από αυτά.
Key words: Ε-books, phonics, whole language, early literacy, stories, story-based syllabus, third grade learners
You can download the full paper in pdf format here