Abstract
The present paper seeks to explore the extent to which the use of the weblog in the Greek EFL classroom can serve as a means of helping learners improve their writing and research skills. The possibility of creating ‘nodes’ of learning through blog posts that can enhance foreign language learning in real life communication instances with other members of online communities occupies central position in this research. The development of new literacies as well as the increase of intercultural awareness through the blog in a constantly changing global environment are also issues that the present research focuses on.
Περίληψη
Η παρούσα εργασία στοχεύει στο να ερευνήσει το βαθμό στον οποίο η χρήση του ιστολογίου στην Ελληνική ξενόγλωσση τάξη μπορεί να χρησιμεύσει ως μέσο για τη βελτίωση των συγγραφικών και ερευνητικών δεξιοτήτων των μαθητών. Η δυνατότητα δημιουργίας ‘κόμβων’ μάθησης μέσω των αναρτήσεων του ιστολογίου που μπορούν να ενισχύσουν τη διαδικασία εκμάθησης της ξένης γλώσσας μέσω της γνήσιας επικοινωνίας με άλλα μέλη διαδικτυακών κοινοτήτων κατέχει εξέχουσα θέση στη συγκεκριμένη έρευνα. Η ανάπτυξη νέων ψηφιακών δεξιοτήτων καθώς και η ενίσχυση της διαπολιτισμικότητας μέσω του ιστολογίου σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον είναι επίσης ζητήματα στα οποία επικεντρώνεται η εν λόγω έρευνα.
Key words: blog, writing, ‘nodes’ of learning, online communities, intercultural awareness, new literacies, connectivism, situated learning, digital ethics
You can download the full paper in pdf format here