Journal

A preliminary genre-based analysis of M.A. dissertation abstracts written in a Greek TESOL distance learning environment (pp. 31-46), Anna-Maria HATZITHEODOROU

 

A preliminary genre-based analysis of M.A. dissertation abstracts written in a Greek TESOL distance learning environment
Anna-Maria HATZITHEODOROU


Existing literature on academic writing has extensively focused on published texts, such as the research article, written by skilled writers. However, little attention has been paid to writing by less skilled writers, and in particular postgraduate students striving to come to terms with all the conventions associated with academic writing. This paper aims to shed light on the writing practices of young scholars who pursue a Master’s degree in Teaching English to Speakers of Other Languages (henceforth TESOL) in a Greek distance learning environment. The genre considered is the abstract of the MA dissertation. Fifty abstracts are analysed by means of a framework for the analysis of abstracts, which is mainly based on Swales’s (1990/2004) CARS (Create a Research Space) model for the analysis of introductions of research articles but also draws on three other models. The proposed framework for the analysis of abstracts identifies how students structure their texts and project stance. Results show that some moves are more central than others and the tone that students adopt for their abstracts is mainly descriptive. It is contended that further analysis of students’ dissertation abstracts in other academic environments can assist in our understanding of how young scholars situate themselves through their texts within the broader academic community.

Η υπάρχουσα βιβλιογραφία σχετικά με την ακαδημαϊκή γραφή έχει μέχρι τώρα εστιάσει σε δημοσιευμένα κείμενα, όπως το επιστημονικό άρθρο, τα οποία έχουν γραφτεί από έμπειρους συγγραφείς. Αντίστοιχη προσοχή, όμως, δεν έχει δοθεί στη συγγραφή κειμένων από λιγότερο έμπειρους συγγραφείς, π.χ., μεταπτυχιακούς φοιτητές, οι οποίοι προσπαθούν να κατανοήσουν όλους τους κανόνες που διέπουν την ακαδημαϊκή γραφή. Η παρούσα μελέτη διερευνά τη συγγραφή κειμένων από φοιτητές που εκπονούν το μεταπτυχιακό τους στη Διδασκαλία της Αγγλικής σε Ομιλητές Άλλων Γλωσσών (TESOL) σε ένα περιβάλλον εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Το κειμενικό είδος στο οποίο δίνεται έμφαση είναι η περίληψη της μεταπτυχιακής διατριβής. Εξετάζονται πενήντα περιλήψεις με τη βοήθεια ενός μοντέλου, το οποίο βασίζεται, σε συνδυασμό με τρία ακόμα, στο μοντέλο CARS του Swales (1990/2004) που χρησιμοποιείται για την ανάλυση της εισαγωγής ενός ερευνητικού άρθρου. Το μοντέλο για την ανάλυση περιλήψεων που προτείνεται εδώ εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο οι φοιτητές δομούν τα κείμενά τους και προβάλουν τη στάση τους σε σχέση με το θέμα τους. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι κάποια βήματα που ακολουθούνται για τη δόμηση της περίληψης εμφανίζονται πιο συχνά από άλλα και ότι ο τόνος γραφής που υιοθετείται είναι κυρίως περιγραφικός. Υποστηρίζεται ότι η περαιτέρω ανάλυση των περιλήψεων των μεταπτυχιακών διατριβών σε άλλα επιστημονικά πεδία μπορεί να βοηθήσει να κατανοήσουμε πώς οι μεταπτυχιακοί φοιτητές μέσω των κειμένων τους βρίσκουν και αυτοί μία θέση μέσα στην ευρύτερη ακαδημαϊκή κοινότητα.


Keywords: academic writing, dissertation abstracts, genre analysis