The present article focuses on the use of Moodle in the M.Ed. in TESOL programme of the Hellenic Open University (HOU). More specifically, it explores whether the current use of Moodle enhances the development of the aforementioned teachers and if it promotes the social constructivist pedagogy, on which the philosophy of the platform is based. The motivation behind this study was recent literature review which has revealed a need for integrating technology into teacher education programmes on condition that effective educational uses are applied. To this intent, a small-scale case study was conducted which employed a mixed-methods research model including a questionnaire survey and some interviews. The results substantiate the hypothesis that a more elaborate use of Moodle through a transformation of pedagogical practices towards social constructivist and learnercentered procedures would produce EFL teachers who would demonstrate significant learning outcomes.
Το παρόν άρθρο επικεντρώνεται στη χρήση του Moodle στη μεταπτυχιακή ειδίκευση καθηγητών Αγγλικής γλώσσας στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ). Πιο συγκεκριμένα, ερευνάται αν η παρούσα χρήση του Moodle ενισχύει την εξέλιξη των παραπάνω καθηγητών και αν προάγει την παιδαγωγική του κοινωνικού εποικοδομητισμού πάνω στην οποία βασίζεται η φιλοσοφία της πλατφόρμας. Κίνητρο για αυτήν την έρευνα αποτέλεσε πρόσφατη βιβλιογραφική ανασκόπηση η οποία φανερώνει μια ανάγκη για ενσωμάτωση της τεχνολογίας στα προγράμματα εκπαίδευσης καθηγητών με την προϋπόθεση η χρήση της να γίνεται αποτελεσματικά. Έτσι, διεξήχθη μία μικρής κλίμακας μελέτη περίπτωσης, η οποία εφάρμοσε ένα μοντέλο έρευνας μικτής μεθόδου μέσα από ερωτηματολόγιο και μερικές συνεντεύξεις. Τα αποτελέσματα ενισχύουν την άποψη πως μια πιο εξειδικευμένη χρήση του Moodle που στρέφεται σε κοινωνικό-εποικοδομητικές και μαθητοκεντρικές πρακτικές θα οδηγούσε σε σημαντικά αποτελέσματα στην μάθηση των καθηγητών της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας.
Keywords: Moodle, blended learning, Learning Management Systems, e-Learning, social constructivism, teacher development