This report describes a dissertation research among Greek EFL teachers, focusing on their views and their classroom decisions as well as the factors influencing them. Emphasis is given on the research tools used for collecting data as well as their characteristics, advantages and limitations. The research tools chosen were the web questionnaire and the one-to-one interview. The questionnaire was distributed in EFL teachers’ groups and one-to-one interviews were based on convenience (Dornyei, 2003). The problems that arose during the research involved the relatively low total number of participants (105), the skipping of a few web questions by some teachers and the small sample of certain subgroups of teachers. Another problem that arose was the search of strong questionnaires already tested as a basis of the research. Despite all these, the research questions were answered, with some suggestions put forward at the end of the paper.
Αυτή η εργασία περιγράφει μια διπλωματική έρευνα σε Έλληνες καθηγητές αγγλικών, η οποία επικεντρώνεται στις απόψεις και τις αποφάσεις τους μέσα στην τάξη καθώς και τους παράγοντες που τις επηρεάζουν. Έμφαση δίνεται στα εργαλεία έρευνας που χρησιμοποιήθηκαν για να συλλεχθούν τα δεδομένα, καθώς και στα χαρακτηριστικά τους, τα θετικά και τις αδυναμίες τους. Τα εργαλεία έρευνας που επιλέχθηκαν ήταν το διαδικτυακό ερωτηματολόγιο και η ένας προς έναν συνέντευξη. Το ερωτηματολόγιο διανεμήθηκε σε ομάδες καθηγητών αγγλικών και οι συνεντεύξεις βασίστηκαν στην ευκολία (Dornyei, 2003). Τα προβλήματα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της έρευνας περιελάμβαναν τον σχετικά μικρό αριθμό συμμετεχόντων (105), την παράλειψη κάποιων διαδικτυακών ερωτήσεων από μερικούς καθηγητές και το μικρό δείγμα συγκεκριμένων υποομάδων καθηγητών. Ένα επιπλέον πρόβλημα που προέκυψε ήταν η αναζήτηση ισχυρών ερωτηματολογίων ήδη δοκιμασμένων σαν βάση της έρευνας. Παρόλα αυτά, οι ερευνητικές ερωτήσεις απαντήθηκαν, με μερικές προτάσεις που τέθηκαν στο τέλος της έκθεσης.
Key words: convenience sampling, web questionnaire, one-to-one interview