Journal

La formation interculturelle des enseignants de langues étrangères: enjeux et perspectives (pp. 54-61), Théodora NIKOU & Vassiliki PANTAZI

 

La formation interculturelle des enseignants de langues étrangères: enjeux et perspectives / Théodora NIKOU & Vassiliki PANTAZI (pdf-main text in French)

 

Περίληψη

Η πολιτισμική και γλωσσική διαφορετικότητα που παρατηρείται στις ευρωπαϊκές κοινωνίες που έχουν μετατραπεί σε πολυπολιτισμικά μωσαϊκά, καθιστά τη διαπολιτισμική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών κάτι περισσότερο από απαραίτητη. Η δια βίου επιμόρφωση που περιλαμβάνει δραστηριότητες εκμάθησης που αποσκοπούν στην βελτίωση γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, τόσο προσωπικών όσο και κοινωνικών, που συνδέονται ή όχι με την εργασία, δεν πρέπει να αγνοεί το άνοιγμα σε μια τέτοια ανθρωπιστική ή διαδραστική προοπτική η οποία σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ευρώπης οικοδομεί την ανταλλαγή, τον περιορισμό των συνόρων, την αμοιβαιότητα, την αλληλεγγύη καθώς και την αναγνώριση των αξιών, των τρόπων ζωής και των συμβολικών αναπαραστάσεων των ανθρώπινων όντων. Ο σημερινός εκπαιδευτικός που καλείται να παίξει το ρόλο του μεσολαβητή ανάμεσα στη δική του κουλτούρα και την «κουλτούρα-στόχο», είναι εφοδιασμένος με τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να οδηγηθεί ο μαθητής μέσα από τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας στην ανακάλυψη ενός διαφορετικού κόσμου και στην κατανόηση του Άλλου; Στα πλαίσια αυτής της εισήγησης, αφού πρώτα παρουσιάσουμε τις θεωρητικές βάσεις της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, θα εστιάσουμε στις δυνατότητες και τις προοπτικές της εξ’ αποστάσεως διαπολιτισμικής επιμόρφωσης των καθηγητών ξένων γλωσσών.

 

Abstract

La prise en compte de la diversité culturelle et linguistique dans la mesure où les sociétés européennes deviennent des mosaïques pluriculturelles, rend la formation a visée interculturelle des enseignants des langues étrangères plus qu’indispensable. La formation tout au long de la vie qui recouvre les activités d’apprentissage, entreprises à tout moment de la vie, dans le but d’améliorer les connaissances, les qualifications et les compétences, dans une perspective personnelle, civique, sociale et/ou liée à l’emploi, ne doit pas ignorer l’ouverture à une telle perspective humaniste et interactive qui, selon le Conseil de l’Europe, implique l’échange, l’élimination des barrières, la réciprocité, la solidarité ainsi que la reconnaissance des valeurs, des modes de vie et des représentations symboliques des êtres humains. L’enseignant d’aujourd’hui dans son nouveau rôle de médiateur entre la culture-source et la culture-cible est-il outillé pour conduire l’apprenant, à travers l’enseignement de la langue étrangère, à la découverte d’un monde différent et à la compréhension de l’Autre? Dans le cadre de cette intervention après avoir mis les fondements théoriques de l’interculturel, nous focaliserons sur les enjeux et les perspectives de la formation interculturelle à distance des enseignants des langues étrangères.

 

Click here to access the full paper (main text written in French)