Abstract
The aim of this paper is twofold. First, I will briefly review practices in testing and assessment in Greece; I will refer to current practices, their prospects and long term influence inside and outside school contexts. In particular, I will make brief reference to foreign language (FL) demands outside the school context, namely, the job market and appraise the consequences of the choices made so far for FL education in the primary and secondary school context. Second, I will advocate a way forward by advancing the principle ‘learn a foreign language(s) for lifelong use’ rather than ‘get-trained to get a certificate as early in life as possible’.
Περίληψη
Στην παρούσα μελέτη αρχικά παρουσιάζω μια επισκόπηση της γλωσσικής δοκιμασιολογίας και αξιολόγησης στην Ελλάδα, κάνοντας αναφορά σε παρούσες πρακτικές και την επιρροή τους εντός και εκτός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Επίσης, αναφέρομαι στις γλωσσικές ανάγκες εκτός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, συγκεκριμένα στην αγορά εργασίας και στις επιπτώσεις των μέχρι τώρα επιλογών στην ξενόγλωσση διδασκαλία στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στη συνέχεια προτείνω την επικράτηση της αρχής «εκμάθηση της ξένης γλώσσας για δια βίου χρήση» έναντι της «απόκτησης ενός πιστοποιητικού γλωσσομάθειας όσο το δυνατόν νωρίτερα στη ζωή κάποιου».
Key words: language testing and assessment, performance, Greece, Foreign Language Learning, school context
Click here to access the full paper