Journal

Reading between the lines: the construction of the subject through the discourse employed by English language examination boards and Greek frontisteria (pp. 33-50), Vanda PAPAFILIPPOU

 

Bullets in their (heads) CV: The construction of the ‘subject’ by English language examination boards and Greek private language schools
[Σφαίρες στα (κεφάλια) CV τους: Η κατασκευή του ‘υποκειμένου’ από τις Εξεταστικές επιτροπές Αγγλικών και τα φροντιστήρια]
Vanda PAPAFILIPPOU

 

Abstract

This paper explores the ways that the subjectivity of the Greek test-taker is constructed through the discourses employed by examination boards and private language schools. By employing Critical Discourse Analysis I examine the online texts uploaded on the websites of the examination boards that administer exams in Greece recognised by ASEP and advertising material of these examination boards and private language schools. The analysis illuminates that the dominant discourse operating is this of knowledge economy and English language tests appear to be dressed with neoliberal ideology. Therefore, these tests form and promote certain subject positions not only regarding ourselves as learners but also as citizens. The subjects seem to be constituted by their ‘achievements’ and their main aspiration appears to become successful employees, who have all the skills and qualifications employers need. Hence, this paper is an attempt to encourage all stake-holders to develop a critical view of tests as well as to question and critique the values that are inherent in them.

 

Περίληψη

Η εργασία αυτή διερευνά τους τρόπους με τους οποίους ο Έλληνας υποψήφιος σε εξετάσεις Αγγλικών κατασκευάζεται ως υποκείμενο μέσω του λόγου που χρησιμοποιείται από τους εξεταστικούς οργανισμούς και τα φροντιστήρια στην Ελλάδα. Χρησιμοποιώντας την κριτική ανάλυση του λόγου, εξετάζω τα κείμενα στις ιστοσελίδες όλων των εξεταστικών οργανισμών που παρέχουν πιστοποιήσεις αναγνωρισμένες από το ΑΣΕΠ, το διαφημιστικό υλικό των εξεταστικών οργανισμών, καθώς και αυτό από διάφορα φροντιστήρια. Η ανάλυση υποδεικνύει ότι ο επικρατών λόγος είναι αυτός της κοινωνίας της γνώσης και ότι οι εξετάσεις των Αγγλικών είναι επενδυμένες με τη νεοφιλελεύθερη ιδεολογία. Έτσι, οι εξετάσεις αυτές φαίνεται να κατασκευάζουν και να προωθούν συγκεκριμένες υποκειμενικότητες, που έχουν να κάνουν όχι μόνο με το άτομο ως μαθητή, αλλά επίσης και με το άτομο ως πολίτη. Τα υποκείμενα εμφανίζονται να αποτελούνται τα «επιτεύγματά» τους και η κύρια φιλοδοξία τους φαίνεται να είναι να επιτύχουν ως εργαζόμενοι οι οποίοι έχουν όλες τις ικανότητες και τα προσόντα που χρειάζονται οι εργοδότες. Ως εκ τούτου, το παρόν άρθρο είναι μια προσπάθεια να ενθαρρύνει όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να αναπτύξουν μια κριτική άποψη για τις εξετάσεις των Αγγλικών καθώς και να ενεργήσουν βάσει αυτής, αμφισβητώντας και κρίνοντας τις αξίες που είναι συνυφασμένες με αυτές.

 

Key words: Critical language testing, impact, subjectivity, knowledge economy, discourse, neoliberalism

 

Click here to access the full paper