Journal

Using alternative assessment methods in the Greek state senior high school: the viability of the oral portfolio (pp. 165-188), Angeliki DAPHNI

 

The viability of alternative assessment methods in the Greek upper secondary school: the oral portfolio
[Η βιωσιμότητα εναλλακτικών μεθόδων αξιολόγησης στο Ελληνικό λύκειο: ο φάκελος αξιολόγησης για τον προφορικό λόγο]
Angeliki DAPHNI

 

Abstract

Τhe final examination of the English language subject, in the context of the Greek state upper secondary education, is a traditional paper-and-pencil test which does not include any assessment of oracy skills. This article explores the viability of the oral portfolio as an alternative assessment and pedagogic method that can facilitate the assessment of speaking and listening skills and create a more motivating learning environment. To this effect, three methodological tools were designed, namely, a questionnaire addressing upper secondary English teachers in Greek state schools, a case study involving an oral portfolio implementation and finally, a questionnaire for students to record their experience. The study demonstrates that implementation of the portfolio contributed to a successful assessment of oracy skills and that it was a stimulating experience for students. The results of the study also showed that the pedagogical value of the portfolio counterbalanced its practical constraints. The paper concludes by putting forward recommendations for the future application of this assessment technique in state school education.

 

Περίληψη

Η τελική αξιολόγηση του μαθήματος της Αγγλικής γλώσσας, στα πλαίσια της Ελληνικής δημόσιας ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διεξάγεται μέσω μίας παραδοσιακής γραπτής δοκιμής η οποία δεν περιλαμβάνει καμία αξιολόγηση του προφορικού λόγου. Το άρθρο αυτό διερευνά τη βιωσιμότητα της αξιολόγησης του προφορικού λόγου βάσει φακέλου ως μία εναλλακτική μέθοδο αξιολόγησης και διαπαιδαγώγησης που μπορεί να διευκολύνει τη διαδικασία αξιολόγησης της παραγωγής και κατανόησης προφορικού λόγου και των ακουστικών δεξιοτήτων και να δημιουργήσει περισσότερα κίνητρα για μάθηση. Για το σκοπό αυτό, σχεδιάστηκαν τρία μεθοδολογικά εργαλεία και συγκεκριμένα, ένα ερωτηματολόγιο απευθυνόμενο σε καθηγητές Αγγλικής γλώσσας της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μία περιπτωσιολογική μελέτη που αφορούσε στην εφαρμογή ενός φακέλου αξιολόγησης με αντικείμενο τον προφορικό λόγο, και τέλος, ένα ερωτηματολόγιο που δόθηκε στους μαθητές για να καταγράψουν την εμπειρία τους. Η έρευνα καταδεικνύει ότι η εφαρμογή του φακέλου μπορεί να συμβάλλει στην επιτυχή αξιολόγηση του προφορικού λόγου και αποτελεί μία ενθαρρυντική εμπειρία για τους μαθητές λυκείου. Τα αποτελέσματα επίσης κατέδειξαν ότι η παιδαγωγική αξία του φακέλου εξισορρόπησε τους πρακτικούς της περιορισμούς. Το άρθρο τελειώνει κάνοντας υποδείξεις για τη μελλοντική εφαρμογή αυτής της τεχνικής στα δημόσια σχολεία.

 

Key words: alternative assessment, traditional paper-and-pencil tests, oral portfolio, oral assessment, oracy skills

 

Click here to access the full paper