Abstract
This paper focuses on the implementation of the European Language Portfolio (ELP), a document that plays a central role in the Council of Europe’s language policy. More specifically, this paper investigates if the systematic use of the Greek version of the ELP, in the foreign language classroom could benefit the learners from a pedagogical point of view and at the same time serve as an assessment tool for the EFL teacher. A small scale study was conducted using questionnaires and interviews to explore the attitudes of Greek foreign language teachers and students. The paper discusses the benefits that the ELP has to offer to both teachers and learners and the steps that need to be followed to put the ELP into practice and to disseminate its use. The paper concludes that the introduction of the ELP in the Greek educational system could bring radical changes to the way students are taught and evaluated.
Περίληψη
Η μελέτη εστιάζει στην εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών, το οποίο είναι ένα έγγραφο καθοριστικής σημασίας για την γλωσσική πολιτική του Συμβουλίου της Ευρώπης. Πιο συγκεκριμένα, ερευνά αν η συστηματική χρήση της ελληνικής απόδοσης του Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών, στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών θα μπορούσε να ωφελήσει τους μαθητές από παιδαγωγική άποψη και ταυτόχρονα να χρησιμεύσει ως εργαλείο αξιολόγησης για τους καθηγητές Αγγλικής ως ξένη γλώσσα. Μια έρευνα μικρής κλίμακας διενεργήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων για να εξετάσει τη στάση των καθηγητών και των μαθητών. Η μελέτη συζητά τα οφέλη του Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών για τους μαθητές και τους καθηγητές και τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν ώστε να εφαρμοστεί και να εξαπλωθεί η χρήση του. Η μελέτη καταλήγει στο ότι η εισαγωγή Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα μπορούσε να φέρει ριζικές αλλαγές στον τρόπο που διδάσκονται και αξιολογούνται οι μαθητές.
Key words: European Language Portfolio (ELP), Self-assessment, Lifelong learning, Learning how to learn, Learner autonomy
Click here to access the full paper