Abstract
The present study focuses on self-assessment as an alternative method of assessing the speaking skills of a group of sixth graders of a Greek State Primary School. The paper consists of two parts. In the first part, traditional and alternative assessment approaches are compared and a literature review on self-assessment is presented. In the second part the methodology and the findings of the study are presented. The study was carried out by means of a questionnaire and observation notes. This was done in order to draw conclusions on the benefits of self-assessment, the difficulties students faced while carrying out self-assessment as well as to reveal the extent to which students improved their speaking skills after being involved in self-assessment. The findings revealed that the students were positive towards self-assessment. Although self-assessment was of limited duration, it turned out to be a worthwhile activity as it fostered motivation and sensitized the students to take a more active role in the learning process. It also enabled them to notice their strengths and weaknesses and improve their speaking skills. The study also revealed the practical difficulties the students faced in carrying out their self-assessment. Finally, the study concludes with recommendations for further research into this specific assessment method.
Περίληψη
Η παρούσα μελέτη εστιάζεται στην αυτοαξιολόγηση σαν μια εναλλακτική μέθοδο αξιολόγησης του προφορικού λόγου μιας ομάδας μαθητών έκτης τάξης ενός Ελληνικού δημόσιου δημοτικού σχολείου. Η μελέτη αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος συγκρίνονται η παραδοσιακή και η εναλλακτική αξιολόγηση και παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο σχετικά με την αυτοαξιολόγηση. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζονται η μεθοδολογία και τα αποτελέσματα της μελέτης. Η μελέτη έγινε μέσω ενός ερωτηματολογίου και καταγραφής παρατηρήσεων με σκοπό να βγουν κάποια συμπεράσματα σχετικά με τα οφέλη της αυτοαξιολόγησης, των δυσκολιών που αντιμετώπισαν οι μαθητές κατά τη διάρκειά της καθώς επίσης και τα οφέλη αναφορικά με τη βελτίωση του προφορικού λόγου των μαθητών. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές ήταν θετικοί στην αυτοαξιολόγηση. Παρόλο που η αυτό-αξιολόγηση είχε περιορισμένη χρονική διάρκεια, αποδείχτηκε μια δραστηριότητα που ενίσχυσε το κίνητρο των μαθητών και τους έδωσε τη δυνατότητα να έχουν πιο ενεργό ρόλο στη διαδικασία της μάθησης, να εντοπίσουν τις δυνατότητες και τις αδυναμίες τους και να βελτιώσουν τον προφορικό λόγο τους. Η μελέτη έδειξε επίσης τις πρακτικές δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι μαθητές κατά τη διάρκεια της αυτοαξιολόγησής τους. Τέλος, η μελέτη συζητά προτάσεις για περαιτέρω έρευνα σχετικά με τη συγκεκριμένη μέθοδο αξιολόγησης.
Key words: self-assessment, critical thinking, intrinsic motivation, active involvement, self-regulation, feedback
Click here to access the full paper