Abstract
This research purports to highlight Content and Language Integrated Learning (CLIL) effectiveness in Italian mainstream education, as to implementation format, competences and affective factors pinpointed. The crux of the study is closely related to any concurrent local, or global socio-cultural developments reflecting the necessity to conform pedagogical choices to imminent social trends. The research in an upper secondary school in Rome, Italy, demonstrates that learners embrace choices pertinent to their sphere of interest, which are tailor-made and carefully perceived. Italian learners seem to be ready to experience a full CLIL version, as juxtaposed to prevailing national hybrid CLIL forms. The study moreover endorses the view that CLIL is an intriguing learning experience, which offers opportunities for the cultivation of multiple competences by motivating learners and augmenting their volition and sense of self-efficacy creating integral learning personalities.
Περίληψη
Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί να ερευνήσει τnν αποτελεσματικότητα της Ολοκληρωμένης Εκμάθησης Περιεχομένου και Γλώσσας (ΟΕΠΓ/Content and Language Integrated Learning/CLIL) στη δευτεροβάθμια ιταλική εκπαίδευση, ως προς τον τύπο εφαρμογής, τις δεξιότητες και τους απορρέοντες συναισθηματικούς παράγοντες. Η ουσία της μελέτης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με όποιες τοπικές η’ παγκόσμιες κοινωνικοπολιτιστικές εξελίξεις αντικατοπτρίζοντας την αναγκαιότητα για συμμόρφωση των παιδαγωγικών επιλογών στις επικείμενες κοινωνικές τάσεις. Η έρευνα σε ένα Ιταλικό σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έδειξε πως οι μαθητές υιοθετούν επιλογές σχετικές με τη σφαίρα του ενδιαφέροντός τους, οι οποίες έχουν συλληφθεί και προσαρμοστεί προσεχτικά. Οι Ιταλοί μαθητές δείχνουν έτοιμοι να βιώσουν μία πλήρη εκδοχή του CLIL, σε αντίθεση με την πλειονότητα των εθνικών υβριδίων τύπων του. H μελέτη ενισχύει την επικρατούσα άποψη πως το CLIL είναι μία ενδιαφέρουσα μαθησιακή εμπειρία, που προσφέρει ευκαιρίες για την καλλιέργεια πολυπληθών ικανοτήτων παρακινώντας τους μαθητές και αυξάνοντας την μαθησιακή βούληση και το αίσθημα αυτοεκπλήρωσης αυτών επισημαίνοντας την ακέραιη μαθησιακή προσωπικότητα που αναπτύσσεται.
Key words: structural CLIL, deontic CLIL, epistemic CLIL, affective factors, CLIL competences, Content English Shared Learning (CESL) model, CLIL praxis, interthinking
Click here to access the full paper