Abstract
Research has been occupied with a variety of individual difference variables implicated in language learning strategy use. Among them, age has been rather neglected while motivation seems to be particularly powerful. The strong impact of the aforementioned factors on learners’ strategic behavior is shown in a large-scale study conducted with 1,548 EFL students in state elementary and junior high schools in the city of Thessaloniki, Northern Greece. Along with a background questionnaire, recording demographics and measuring motivation, an adapted form of Oxford’s (1990) Strategy Inventory for Language Learning (SILL) was employed so as to suit the learners’ young age. A picture of age and motivational differences in the strategy preference of elementary and junior high school students is depicted with older learners displaying less, albeit still high, motivation in comparison to younger ones. Based on the results, implications for future research and the English language classroom are suggested.
Περίληψη
Έρευνες έχουν ασχοληθεί με ποικίλες μεταβλητές ατομικών διαφορών που εμπλέκονται στη χρήση γλωσσικών στρατηγικών μάθησης. Ανάμεσά τους, η ηλικία έχει μάλλον παραμεληθεί ενώ τα κίνητρα μάθησης φαίνονται να είναι ιδιαιτέρως ισχυρά. Η σταθερή επίδραση των προαναφερθέντων παραγόντων στη στρατηγική συμπεριφορά μαθητών διαφαίνεται σε μια μεγάλης έκτασης έρευνα που διεξήχθη με 1.548 μαθητές της αγγλικής ως ξένης γλώσσας σε δημόσια Δημοτικά και Γυμνάσια σχολεία στην πόλη της Θεσσαλονίκης στη Βόρεια Ελλάδα. Μαζί με ένα συνοδευτικό ερωτηματολόγιο για καταγραφή δημογραφικών στοιχείων και μέτρηση των κινήτρων μάθησης, χρησιμοποιήθηκε μία προσαρμοσμένη μορφή του "Ερωτηματολογίου Στρατηγικών για Γλωσσική Εκμάθηση" (SILL) της Oxford (1990) ώστε να είναι κατάλληλο για τη νεαρή ηλικία των μαθητών. Απεικονίζονται οι διαφορές ως προς την ηλικία και τα κίνητρα μάθησης στις στρατηγικές προτιμήσεις των μαθητών Δημοτικών και Γυμνασίων με τους μεγαλύτερους ηλικιακά μαθητές να επιδεικνύουν χαμηλότερα, μολονότι επίσης υψηλά, κίνητρα μάθησης σε σχέση με τους μικρότερους ηλικιακά μαθητές. Με βάση τα αποτελέσματα, γίνονται προτάσεις για μελλοντικές έρευνες καθώς και για τη διδασκαλία της αγγλικής ως ξένης γλώσσας.
Key words: Language learning strategies; age; motivation; primary educational level; secondary educational level
You can download the full paper in pdf format here