Abstract
In a world where technology is blooming, where life is greatly benefited by it in every aspect, and the impossible becomes not only possible, but most of the times easily accessible, it is only natural to make an effort to apply the technological wonders on education. In the case study of this dissertation, an effort has been made to investigate whether CALL (Computer Assisted Language Learning) not only facilitates accessibility to information but also creates the appropriate environment to enhance learners with both cognitive and metacognitive skills and serves as a means of motivation. On these grounds, a qualitative case study research has been conducted, with the help of a group of 6 male students of a vocational school in Haidari. The results received were very encouraging as they indicated that CALL both motivates learners but also serves to lead them to metacognitive awareness.
Περίληψη
Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία ανθίζει και έχει ωφελήσει τη ζωή σε κάθε δυνατή πτυχή της, εκεί που το αδύνατο έχει γίνει δυνατό, και τις περισσότερες φορές εύκολα προσβάσιμο, είναι απολύτως φυσιολογικό να υπάρξει μια προσπάθεια εφαρμογής των θαυμάτων της τεχνολογίας και στην εκπαίδευση. Σε αυτήν την εξεταζόμενη περίπτωση αυτής της διπλωματικής εργασίας, έγινε μια προσπάθεια να αποδειχθεί, ότι η υποβοηθούμενη με υπολογιστές γλωσσική μάθηση όχι μόνο διευκολύνει την προσβασιμότητα σε πληροφορίες, αλλά επίσης δημιουργεί το κατάλληλο περιβάλλον προκειμένου να ενισχυθούν οι εκπαιδευόμενοι τόσο με γνωστικές όσο και με μεταγνωστικές δεξιότητες. Σε αυτή τη βάση πραγματοποιήθηκε μια ποιοτική έρευνα μελέτης περίπτωσης, με τη βοήθεια μια ομάδας 6 μαθητών ενός επαγγελματικού λυκείου στο Χαϊδάρι. Τα αποτελέσματα υπήρξαν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά καθώς δεικνύουν ότι η υποβοηθούμενη με υπολογιστές γλωσσική μάθηση λειτουργεί τόσο ως κίνητρο στους μαθητές καθώς επίσης τους οδηγεί στο δρόμο προς τη μεταγνωστικότητα.
Key words: metacognitive awareness, metacognition, CALL, learner autonomy, web quest, wiki, cognitive and metacognitive skills, learners’ strategies, learner autonomy, motivation
You can download the full paper in pdf format here