In this contribution CLIL is considered to be an important driver for educational change. From the mid-nineties onwards CLIL was introduced in Europe as a reaction to poor results regarding language teaching and learning and for promoting the internationalization of education. Some aspects of CLIL are counter-intuitive and lead to resistance towards its implementation. Some of the paradoxes that accompany these reactions are summarized before tackling what we think is the most important aspect of CLIL, namely the learning issue. We argue that both the learning of languages as well as the subject matter is positively influenced because of the particular way in which learning takes place in a CLIL environment. Particular reference is made to implicit learning, and language pedagogical techniques such as scaffolding and translanguaging. In the last part of this contribution some side effects of CLIL implementation are examined, namely school organization and reading and dyslexia.
Στη συγκεκριμένη εργασία η μέθοδος CLIL θεωρείται μια σημαντική κινητήρια δύναμη για την εκπαιδευτική αλλαγή. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 η μέθοδος CLIL προτάθηκε στην Ευρώπη ως μία ‘αντίδραση’ στα μη ενθαρρυντικά αποτελέσματα για τη διδασκαλία και την εκμάθηση γλωσσών, αλλά και για την προώθηση της διεθνοποίησης της εκπαίδευσης. Όμως ορισμένες πτυχές της CLIL εγείρουν προβληματισμούς και αντιδράσεις για την εφαρμογή της. Μερικά από τα παράδοξα που συνοδεύουν αυτές τις αντιδράσεις συνοψίζονται πριν από την αντιμετώπιση, αυτού που νομίζουμε ότι είναι η πιο σημαντική πτυχή της CLIL, δηλαδή του ζητήματος της μάθησης. Εμείς υποστηρίζουμε ότι τόσο η εκμάθηση της γλώσσας στόχου, όσο και του γνωστικού αντικειμένου επηρεάζονται θετικά λόγω του ιδιαίτερου τρόπου με τον οποίο επιτελείται η μάθηση στο περιβάλλον της CLIL. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην έμμεση μάθηση, και στις παιδαγωγικές τεχνικές του γραμματισμού, όπως στην «σκαλωσιά» και τη «διαγλωσσικότητα». Στο τελευταίο μέρος της εργασίας αυτής εξετάζονται κάποιες συνέπειες από την εφαρμογή της μεθόδου CLIL, όπως η οργάνωση του σχολείου και η ανάγνωση και δυσλεξία.
Keywords: CLIL, multilingual education, implicit learning, cognitive development.