The present paper aims to sketch the profile of CLIL instructor in Greece. By contrast to most European countries where CLIL instructors are mostly generalists or subject teachers, in Greece CLIL instruction has been assigned either to specialist foreign language teachers or to teams of foreign language and subject teachers. After the recent pilot implementation of CLIL instruction in Greek state schools, we interviewed English language teachers, generalist teachers and subject teachers who were involved in CLIL teaching, either in primary or in secondary schools. Based on the analysis of the interview data, we are going to sketch the profile of the CLIL instructor in Greece and we are going to discuss the implications for teacher education programmes.
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να σκιαγραφήσει το προφίλ του εκπαιδευτικού της CLIL στην Ελλάδα. Σε αντίθεση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπου οι εκπαιδευτικοί της CLIL είναι κυρίως εκπαιδευτικοί των γνωστικών αντικειμένων, στην Ελλάδα η διδασκαλία της CLIL έχει ανατεθεί είτε σε εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς ξένων γλωσσών ή στηρίζεται στη συνεργασία εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών και εκπαιδευτικών των γνωστικών αντικειμένων. Μετά την πρόσφατη πιλοτική εφαρμογή της διδασκαλίας CLIL στα ελληνικά δημόσια σχολεία, διεξήγαμε συνεντεύξεις με καθηγητές αγγλικής γλώσσας, δασκάλους και καθηγητές γνωστικών αντικειμένων που συμμετείχαν στη διδασκαλία της CLIL, είτε στην πρωτοβάθμια ή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Με βάση την ανάλυση των δεδομένων των συνεντεύξεων, θα σκιαγραφήσουμε το προφίλ του εκπαιδευτικού της CLIL στην Ελλάδα, και θα συζητήσουμε τις επιπτώσεις για προγράμματα εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών.
Keywords: CLIL instructor, primary school, secondary school, EFL teacher, subject teacher, Greece.