Journal

CLIL in primary education: promoting multicultural citizenship awareness in the foreign language classroom (pp. 9-23), Eleni GRIVA and Dora CHOSTELIDOU

 

CLIL in primary education: promoting multicultural citizenship awareness in the foreign language classroom
[H μέθοδος CLIL στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: προώθηση της επίγνωσης της πολυπολιτισμικής πολιτειότητας στην τάξη της ξένης γλώσσας]
Eleni GRIVA and Dora CHOSTELIDOU

 

In today’s globalized world exposure to cultural learning can be regarded as highly beneficial for developing language and content, as well as for raising multicultural awareness. It is with this purpose that the present CLIL project was designed to increase students’ awareness of cultural and linguistic diversity and develop awareness of self and other along with citizenship. The project ‘our culture, your culture, their culture’ was piloted for 14 weeks with 6th grade students at a primary school, in northern Greece. Its aim was to unfold the different countries and diverse cultural contexts of the immigrant students within the multicultural classroom and build bridges across languages and cultures. Different teaching modes were adopted, and every effort was made so that the teaching strategies employed were tailored to the students’ needs and interests. Games and stories were used to support the cultural component, highlight the relationship between the students’ own and other cultures, and raise their interest in ‘otherness’. The evaluation of the study indicated the positive effect of CLIL on the students’ skills development in the target language (TL) along with significantly enhanced multicultural citizenship awareness.

 

Στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη κοινωνία, η έκθεση στην πολιτισμική μάθηση μπορεί να θεωρηθεί ως ιδιαίτερα αποτελεσματική για την ανάπτυξη τόσο της γλώσσας όσο και του περιεχόμενου, αλλά και της πολυπολιτισμικής επίγνωσης των μαθητών. ΄Το παρόν CLIL πρόγραμμα σχεδιάστηκε με στόχο να καλλιεργηθεί η επίγνωση των μαθητών για την πολιτιστική και γλωσσική πολυμορφία και να αναπτυχθεί η επίγνωση του «εαυτού μου και του άλλου». Το πρόγραμμα «ο πολιτισμός μας, ο πολιτισμός σας, ο πολιτισμός τους» εφαρμόστηκε πιλοτικά για 14 εβδομάδες σε μαθητές της 6ης τάξης ενός δημοτικού σχολείου στη Βόρεια Ελλάδα. Μέσα από το πρόγραμμα επιχειρήθηκε να ‘ξεδιπλωθούν’ οι διαφορετικές χώρες και τα ποικίλα πολιτισμικά πλαίσια από όπου προέρχονται οι μαθητές με μεταναστευτικό προφίλ, στο περιβάλλον μιας πολυπολιτισμικής τάξη, και να δημιουργηθούν γέφυρες ανάμεσα σε διάφορες γλώσσες και πολιτισμούς. Υιοθετήθηκαν διαφορετικοί τρόποι διδασκαλίας, και έγινε η κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε οι στρατηγικές διδασκαλίας που χρησιμοποιήθηκαν να είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Παιχνίδια και ιστορίες χρησιμοποιήθηκαν ως βασικά ‘μέσα’ για να υποστηρίξουν τη σχέση μεταξύ των πολιτισμών που φέρουν οι μαθητές, και να αυξήσουν το ενδιαφέρον τους στην «ετερότητα». Η αξιολόγηση του προγράμματος κατέδειξε τη θετική επίδραση της μεθόδου CLIL στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών στη γλώσσα-στόχο, αλλά και τη σημαντική καλλιέργεια της πολυπολιτισμικής τους συνείδησης.

 

Keywords: CLIL, multicultural awareness, cultural diversity, young learners.