This article focuses on the CLIL approach as it was integrated into the teaching curriculum for a complete school year (2014-2015) and implemented with 6th year students at the 1rst Experimental Primary School of Alexandroupolis, Thrace. Driven from the theoretical principles underpinning CLIL, the article argues for Geography as the most appropriate subject area justified by the students’ linguistic profile and the sociocultural context in Thrace. The specific pedagogic experience views CLIL as a highly dynamic alternative to current mainstream teaching practices and a challenging approach, mutually beneficial for both content and language learning as well as for students’ and teachers’ linguistic and intercultural competence enhancement. The CLIL experiences in the particular educational context offer useful pedagogic insight with regard to a) learners’ active and meaningful classroom engagement, b) enhancing learners’ cognitive and metacognitive skills according to Bloom’s revised taxonomy, c) developing a sense of community belonging into the classroom culture, d) constructing cultural and intercultural awareness in a noncompetitive learning environment, e) fostering learner empowerment. On the microstrategy level, the article focuses on a lesson plan detailed analysis, thus justifying its main argument that CLIL has a role to play in shaping future flexible, enriching and empowering multifaceted language learning and content learning experiences alike into current multilingual/multicultural contexts.
Το παρόν άρθρο εστιάζει στην προσέγγιση CLIL, όπως αυτή ενσωματώθηκε στο πρόγραμμα διδασκαλίας και εφαρμόστηκε σε μαθητές της ΣΤ τάξης στο 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης στην Θράκη το σχολικό έτος 2014-2015. Βασισμένο στις θεωρητικές αρχές, οι οποίες διέπουν τη μέθοδο CLIL, το άρθρο υποστηρίζει ότι το μάθημα της Γεωγραφίας αποτελεί την πλέον κατάλληλη θεματική, καθώς αυτό εξηγείται από το γλωσσικό προφίλ των μαθητών και το κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο της Θράκης. Η συγκεκριμένη παιδαγωγική εμπειρία θεωρεί τη μέθοδο CLIL ως μια ιδιαίτερα δυναμική εναλλακτική απέναντι στις επικρατούσες διδακτικές πρακτικές και ως μια προκλητική προσέγγιση, αποτελεσματική τόσο στο περιεχόμενο του γνωστικού αντικειμένου και την εκμάθηση γλώσσας όσο και στην γλωσσική και διαπολιτισμική ενίσχυση μαθητών και εκπαιδευτικών. Επίσης προσφέρει χρήσιμα παιδαγωγικά δεδομένα σε σχέση με: α) την ενεργή και ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών, β) την προώθηση της ενίσχυσης των γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων τους σύμφωνα με την αναθεωρημένη ταξινομία του Bloom, γ) την ανάπτυξη της αίσθησης της κοινότητας στην κουλτούρα τάξης, δ) την οικοδόμηση της πολιτισμικής και διαπολιτισμικής συνείδησης σε ένα μη ανταγωνιστικό μαθησιακό περιβάλλον.
Keywords: Geography, language learning, cognitive/metacognitive skills, learner empowerment, community belonging, cultural/intercultural awareness.