This paper presents the results of an integrated approach to teaching poetry in a Greek High school classroom. Drawing on Bamford (1984) on the advantages of extensive reading in the EFL class, on Brumfit (1981) on the criteria for the selection of texts for advanced work in teaching foreign literatures, on Carter and Long’s (1991) rationale for the use of the three main approaches to the teaching of literature and finally on Savvidou (2004) who proposes an integrated approach to teaching literature, this paper presents a case study of comparing two seemingly different world renowned poets: William Shakespeare and Constantine P. Cavafy. The participants were eleven third grade Greek Junior High school EFL learners. The course structure and classroom procedures are described. The paper also presents learners' own critical analyses and post-reading activities (poetry-writing, presentation, poster) and demonstrates that through a variety of linguistic, methodological and motivational elements, the use of poetry in the language classroom can be a potentially powerful pedagogic tool.
Σε αυτό το άρθρο παρουσιάζονται τα αποτελέσματα μιας μελέτης περίπτωσης στη διδασκαλία της ποίησης στο πλαίσιο του μαθήματος των Αγγλικών σε μία τάξη ελληνικού γυμνασίου. Συνδυάζοντας τα πλεονεκτήματα της εκτενούς ανάγνωσης κειμένων στη διδασκαλία της αγγλικής (Bamford,1984), λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα κριτήρια επιλογής κειμένων για τη διδασκαλία λογοτεχνίας από το πρωτότυπο (Brumfit,1981) τη χρήση των τριών κύριων προσεγγίσεων στη διδασκαλία της λογοτεχνίας (Carter & Long, 1991) και την συνδυαστική τους προσέγγιση (Savvidou,2004) παρουσιάζεται μία μελέτη που σχετίζεται με τη σύγκριση δυο φαινομενικά ανόμοιων παγκοσμίου φήμης ποιητών, του William Shakespeare και του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη. Η διδακτική προσέγγιση οδηγεί τους μαθητές μέσα από στοχευμένες δραστηριότητες να ερμηνεύσουν λέξεις κλειδιά των ποιημάτων και παράλληλα να «αποκωδικοποιήσουν» ομοιότητες και διαφορές τόσο στο πρωτότυπο όσο και σε μετάφραση, να κάνουν υποθέσεις και να σχηματίσουν άποψη, να εντοπίσουν κοινά θέματα και μοτίβα, να δημιουργήσουν παραδοσιακά και πολυτροπικά κείμενα (πρωτότυπα ποιήματα, εικονογράφηση, ηλεκτρονική παρουσίαση, αφίσα), και καταδεικνύει ότι η διδασκαλία της ποίησης στην ξένη γλώσσα όταν συνδυάζει πρωτοτυπία και ενσωματωμένες δεξιότητες αποτελεί ένα ισχυρό παιδαγωγικό εργαλείο.
Keywords: EFL extensive reading, teaching poetry in a second language, Shakespeare, sonnets, Cavafy, motifs.