Journal

Exploring teachers’ attitudes towards the development of 21st century skills in EFL teaching (pp. 6-31), Anna TSOURAPA

 

Exploring teachers’ attitudes towards the development of 21st century skills in EFL teaching
[Εξερευνώντας τη στάση των καθηγητών απέναντι στην ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στη διδασκαλία της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας]
Anna TSOURAPA

 

The purpose of this paper is to explore teachers’ attitudes towards the development of 21st century skills in EFL teaching. The research aims at indicating which skills teachers consider necessary to be developed and which tools they think are appropriate in order to develop certain skills. Another issue to be explored is whether teachers inform their students about the social conventions of Internet. The barriers that may restrict educators from integrating educational technology tools in teaching and possible solutions are investigated, too. For the purposes of this research, a questionnaire was designed and administered to 121 teachers in Greece. According to the research findings, the majority of teachers have positive attitudes towards the development of 21st century skills. The research showed that teachers would be willing to employ various educational technology tools in order to cater for the development of 21st century skills in the EFL class, such as blogs, wikis, social networks, Webquests, Digital Storytelling, Email, the Word processor and videos. However, lack of time, training or technological equipment hinders the use of some of these tools in everyday teaching. Moreover, the majority of teachers make their students aware of the social conventions of the Internet and guide them to comply with the digital ethics.

Ο σκοπός αυτής της εργασίας είναι να διερευνήσει τη στάση των καθηγητών απέναντι στην ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στη διδασκαλία της αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Η έρευνα στοχεύει να υποδείξει ποιες ικανότητες θεωρούν οι καθηγητές απαραίτητες να αναπτυχθούν και ποια εργαλεία πιστεύουν ότι είναι απαραίτητα ώστε να αναπτυχθούν οι συγκεκριμένες δεξιότητες. Ένα άλλο ζήτημα προς διερεύνηση είναι αν οι καθηγητές ενημερώνουν τους μαθητές τους σχετικά με τις κοινωνικές συμβάσεις του Ίντερνετ. Εξετάζονται, επίσης, τα εμπόδια που μπορεί να εμποδίσουν τους εκπαιδευτικούς να ενσωματώσουν εκπαιδευτικά τεχνολογικά εργαλεία στη διδασκαλία, καθώς και πιθανές λύσεις. Για τους σκοπούς αυτής της έρευνας σχεδιάστηκε και χορηγήθηκε ένα ερωτηματολόγιο σε 121 καθηγητές της Αγγλικής στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα ερευνητικά ευρήματα, η πλειοψηφία των καθηγητών έχουν θετική στάση απέναντι στην ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στη διδασκαλία της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Η έρευνα έδειξε ότι οι καθηγητές θα ήταν πρόθυμοι να εφαρμόσουν διάφορα εκπαιδευτικά τεχνολογικά εργαλεία στην τάξη της διδασκαλίας της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας, όπως blogs, wikis, κοινωνικά δίκτυα, Webquests, Digital Storytelling, Email, Word και βίντεο, ώστε να φροντίσουν για την ανάπτυξη δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Ωστόσο, η έλλειψη χρόνου, εκπαίδευσης ή τεχνολογικού εξοπλισμού εμποδίζει τη χρήση κάποιων εργαλείων. Επίσης, η πλειοψηφία των καθηγητών ενημερώνουν τους μαθητές τους για τις κοινωνικές συμβάσεις του Ίντερνετ και τους καθοδηγούν ώστε να συμμορφώνονται με τις ψηφιακές ηθικές αξίες.

 

Keywords: teachers’ attitudes, 21st century skills, new literacies, integration of ICTs, social conventions of Internet, Multiple Intelligences